Dedykowana strona mobilna czy Responsive Web Design?

fot. © PureSolution - Fotolia.com

fot. © PureSolution - Fotolia.com

fot. © PureSolution – Fotolia.com

Temat skonfigurowania mobilnej wersji firmowej strony internetowej powraca co jakiś czas jak bumerang. Który model okaże się przyszłościowy i co najlepiej wybrać? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od potrzeb, trend jednak rozwija się w kierunku Reponsive Web Design.

Najgorszym wyborem jest zawsze brak jakiejkolwiek zmiany. Trzeba pamiętać, że mobilne urządzenia rządzą się innymi prawami niż komputery i laptopy, dlatego trzeba pamiętać, by ułatwiać swoim klientom obsługę naszego serwisu.

Co mamy do wyboru?

Dedykowaną stronę mobilną, czyli istniejący już od pojawienia się urządzeń mobilnych trend lub świeżą, kilkuletnią metodę zwaną Responsive Web Design (RWD). Pierwszy wybór sprowadza się właściwie do przygotowania dwóch osobnych wersji serwisu www. Jednej wersji dla komputerów i drugiej dla urządzeń mobilnych z własnymi linkami. Strony te mają wówczas inny adres, najczęściej: m.nazwa.pl lub nazwa.mobi. Do największych plusów tego wyboru należy przede wszystkim stworzenie nowej ścieżki działania i obsługi serwisu, która jest dopasowana do potrzeb naszych klientów, w szczególności, jeżeli wykonują oni inne czynności na stronach mobilnych. Kolejnym plusem jest zdecydowanie szybkość działania strony mobilnej i jej ładowania. Dzięki projektowaniu w minimalistyczny sposób dedykowana strona mobilna ładuje się dużo szybciej niż oficjalny odpowiednik lub RWD. Z kolei największym minusem jest utrzymywanie i uzupełnianie dwóch wersji naszego serwisu.

Przykładów w internecie znajdziemy mnóstwo. Spróbujmy chociaż zamówić bilety do kina poprzez stronę mobilną Cinema City, zajrzyjmy na mobilną wersję serwisu Heyah lub portalu natemat.pl.

Responsive web design to taka technika projektowania strony, która sprawia, że serwis wyświetlany w przeglądarce adaptuje się do wielkości ekranu urządzenia, na którym jest włączony (tak działa na przykład mobileclick.pl). Nasza strona prezentuje się więc w różny sposób w zależności od szerokości (rzadziej wysokości) ekranu i wymiarów urządzenia. Dobra strona RWD umożliwia czytanie i przeglądanie treści bez dodatkowego powiększania i pomniejszania. To stosunkowo nowe podejście do projektowania serwisów internetowych, zdobywające coraz więcej zwolenników.

Aby sprawdzić, czy dana strona jest responsywna można po prostu spróbować zmieniać wielkość swojej przeglądarki i zobaczyć, jak strona przystosowuje się do jej rozmiaru (nie powinny nam się pojawić paski przewijające). Przykładem może być chociażby strona responsywna dedykowana urządzeniom mobilnym banku ING oraz Empiku.

Co wybrać?

Decyzja nie jest jednoznaczna. Chociaż wiodącym trendem jest ostatnio Responsive Web Design, to wszystko zależy od potrzeb serwisu i możliwości finansowych. Dedykowana strona mobilna może sprawdzić się o wiele lepiej w przypadku serwisów zakupowych, rezerwacyjnych itp., gdzie klient musi przejść całą drogę klikania i wybierania różnych opcji. Wówczas zaprojektowanie osobnych kafelków do tego celu oraz szybkość ładowania strony mogą okazać się efektywniejsze. W przypadku serwisów informacyjnych wybór jest znacznie trudniejszy, bo responsive web design pozwala od razu widzieć nasz serwis w całości, ze wszystkimi linkami i rozbudowaną strukturą, co często buduje pozytywny wizerunek w oczach naszych odbiorców, równocześnie dając łatwy dostęp do treści tekstowych. Wszystko zależy zatem od strategii firmy, warto mieć jednak na uwadze fakt, że jakakolwiek optymalizacja serwisów mobilnych to coraz częściej standard wizerunkowy każdego przedsiębiorstwa.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.