Czy wciąż wysyłamy SMS-y?

źródło: shutterstock.com

Prawie 94% Polaków codziennie używa SMS-ów do komunikacji – tak wynika z najnowszego wydania raportu SerwerSMS.pl. Mimo stale pojawiających się alternatyw, czyli znanych komunikatorów internetowych, krótkie wiadomości tekstowe mają się świetnie.

Tradycyjne SMS-y są w naszej kulturze już od ponad 35 lat, a za ich pomysłodawcę uznaje się Mattiego Makkonena. Dzięki jego przełomowemu odkryciu komunikacja międzyludzka nabrała zawrotnego tempa, co przełożyło się na znaczne zainteresowanie tym tematem i dynamiczny rozwój tego sposobu komunikacji. Dziś trudno nam wyobrazić sobie codzienne funkcjonowanie bez SMS-ów.

Platforma SerwerSMS.pl już po raz szósty przekazała swoją edycję raportu „Komunikacja SMS w Polsce”, który ocenia kondycję krótkiej wiadomości tekstowej zarówno w sferze konsumenckiej, jak i biznesowej. W aktualnym wydaniu prawie 94% respondentów potwierdziło, że odbiera i/lub wysyła SMS-y. Co ciekawe codzienne wysyłanie SMS-ów deklaruje ponad 65% badanych, natomiast kilka razy w tygodniu – 25% ankietowanych. Obraz ten daje nam pełne przekonanie, iż popularność niniejszego narzędzia komunikacji nie spada, a… wręcz rośnie.

Za co kochamy SMS-y?

Polacy cenią sobie SMS-y przede wszystkim za ich szybkość (50,5%) oraz niski koszt (48,6%). Dodatkowo ponad 42% badanych zgadza się, iż wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych stanowi niezawodny sposób na dotarcie informacji do odbiorcy. Ponadto blisko 41% ankietowanych przyznaje, że obsługa SMS-ów jest prosta i mają do nich łatwy dostęp.

Jak potwierdza najnowszy raport „Komunikacja SMS w Polsce” dla ponad 70% badanych SMS-owe powiadomienia, np. o statusie przesyłki bardzo ułatwiają codzienne życie i są użyteczne. Rosnący trend zakupów online pozwala sądzić, iż obecna forma komunikacji będzie wykorzystywana w coraz większym stopniu, podobnie jak wysyłanie wiadomości z przypomnieniami o umówionej wizycie, nieopłaconej fakturze (62,1%) czy zawiadomienia od instytucji państwowych lub urzędów (50,2%).

Jak się okazuje, platformy do wysyłki SMS-ów znalazły swoje zastosowanie także w postaci ostrzeżeń o zagrożeniu lub alertach pogodowych. Najczęściej używane przez placówki takie jak, Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, samorządy (urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe). Przesyłały one do mieszkańców przebywających na zagrożonych terenach odpowiednie komunikaty, stanowiąc bez wątpliwości szybką i skuteczną formę komunikacji międzyludzkiej.

źródło: shutterstock.com

SMS z ofertą handlową? Poproszę!

Sklepy i firmy chętnie wykorzystują SMS-y do kontaktu z obecnymi lub potencjalnymi klientami, co potwierdza wynik badania. Aż 87,1% ankietowanych przyznało, że dostało SMS-y z ofertą handlową lub informacje o promocjach czy rabatach. W porównaniu z ubiegłym rokiem liczba ta wynosiła 69%. Chęć ich odbierania nadal deklaruje ponad 82% Polaków, najlepiej kilka razy w tygodniu (30,8%) lub 1-2 razy w tygodniu (30,2%).

Co więcej, zdecydowana większość, bo ponad 83% respondentów pozytywnie reaguje na krótkie wiadomości tekstowe z powiadomieniami od sklepów internetowych i stacjonarnych, skłaniając się do ich odwiedzin. Najbardziej atrakcyjne w ocenie ankietowanych są informacje o rabacie lub promocji (77,6%), statusie zamówienia (58,6%), nowościach ofertowych (37,2%) czy o godzinach otwarcia sklepów (23,5%).

Większość badanych otrzymuje SMS od instytucji publicznych i bardzo wysoko oceniają ich przydatność. Duże znaczenie mają także wiadomości SMS zawierające informacje o aktualnych promocjach sklepów. Skutecznie motywują one do odwiedzenia zarówno sklepu internetowego, jak i stacjonarnego. – mówi Rafał Piszczek z Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat.

Obok wielu alternatyw SMS wciąż na topie

Oprócz tradycyjnych wiadomości SMS, na rynku dostępne są liczne aplikacje, dzięki którym komunikacja na odległość stała się również możliwa. Jednakże w tym przypadku, do przesyłania wiadomości potrzebne jest połączenie z internetem. W tegorocznym raporcie niespełna 80% badanych przyznaję, że ma zainstalowane w swoim telefonie właśnie takie narzędzia. Zatem ponad 86% Polaków używa Facebook Messenger, dalej WhatsApp (43,9%), Skype (23%) czy Twitter (19,3%), a jednocześnie prawie 94% ankietowanych  korzysta z kanału komunikacji SMS.

Pełen raport „Komunikacja SMS w Polsce” jest pod tym linkiem: https://badanie.serwersms.pl.

Źródło: informacja prasowa 


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.