Tak zmieniają się media społecznościowe. Zobacz, jak będą wyglądały w 2014 roku

fot. © ra2 studio - Fotolia.com

fot. © ra2 studio - Fotolia.com

fot. © ra2 studio - Fotolia.com

fot. © ra2 studio – Fotolia.com

Krótszy czas oczekiwania na odpowiedź od marki, więcej postów, rosnące zaangażowanie – tak w skrócie można określić dane opracowane przez Sotrender. Ciekawie również rysuje się prognoza dla rynku w 2014 roku. Czy Pinterest niedługo będzie jednym z najważniejszych serwisów społecznościowych w Polsce?

Podczas VI Kongresu Online Marketingu, dr Jan Zając z Sotrender przedstawił dane podsumowujące ewolucję mediów społecznościowych w 2013 roku oraz zarysował trendy, które zdominują rynek w 2014.

Większe zaangażowanie i rosnąca lojalność

Najważniejszą, wartą podkreślenia daną – szczególnie z punktu widzenia planujących komunikację social media managerów – jest dwukrotny wzrost liczby zaangażowanych użytkowników na komercyjnych profilach. Nastąpiło to z równoczesnym wzrostem liczby aktywności wykonywanych w ciągu 1 miesiąca – z 3,5 w styczniu 2012, do 4,5 w październiku 2013 roku. Istotny jest również fakt, że 2013 rok to też większa lojalność, która obecnie wynosi 70%, natomiast w 2012 roku była o 10 punktów procentowych niższa (lojalność użytkownika – część osób aktywnych w poprzednim miesiącu, które jednocześnie były aktywne w obecnym).

Więcej postów, więcej odpowiedzi na pytania fanów

W mijającym roku wzrosła również średnia liczba postów na profilach komercyjnych – z 1 posta na dzień do średnio 1,4. Strony niekomercyjne są jeszcze aktywniejsze, w 2012 roku publikowały średnio 1,7 posta dziennie, a obecnie jest to już 2,3.

Sotrender sprawdził także na przykładzie facebookowych stron telekomów i banków, jak zmienia się dzienna liczba komentarzy. Na tym polu nastąpił wyraźny progres. W 2012 roku marki działające w tych branżach odpowiadały na około 50% pytań internautów, obecnie odpowiedzi udzielane są na 90% komentarzy użytkowników w przypadku telekomów i 80% w przypadku profili bankowych.

W sumie telekomy udzieliły w 2013 roku ponad 78 tys. odpowiedzi, pozostawiając blisko 25 tys. bez reakcji. W przypadku banków te liczby wynosiły odpowiednio 11,5 tys. oraz 6 tys.

Krócej czekamy na odpowiedź marki

Co ważne i warte pochwalenia, w obu grupach skrócił się czas oczekiwania na odpowiedź. Klienci telekomów, którzy zadadzą pytanie na Facebooku, czekają na odpowiedź już tylko 15 minut, natomiast w ubiegłym roku czas ten był dwa razy dłuższy. Banki również udzielają dwa razy szybciej odpowiedzi, jednak – patrząc na zegar – nie wypada już to tak atrakcyjnie. W 2012 roku odpowiedź pojawiała się po około 10 godzinach, obecnie trzeba czekać 5 godzin.

W minionych miesiącach nie zmieniła się liczba postów publikowanych w godzinach pracy, czyli między godz. 8.00 a 18.00. Natomiast liczba postów publikowanych poza tymi godzinami wzrosła o 50%. Można więc stwierdzić, że firmy w Polsce zaczynają rozumieć, że social media marketing powinien trwać nieustannie.

Treść, która rządziła Facebookiem

Dla nikogo nie powinno to być zaskoczeniem – zdjęcia zdominowały publikowane przez marki posty. Nastąpiło to przy znaczącym spadku udziału statusów tekstowych oraz linków. Na stabilnym poziomie utrzymała się popularność materiałów wideo.

Z kolei popularność facebookowych konkursów rośnie w szybkim tempie, co może być wynikiem m.in. złagodzenia restrykcji dotyczących prowadzenia takich działań na Tablicach.

Sotrender przeanalizował również najpopularniejsze słowa używane przez administratorów fan page. Jak się okazuje, najczęściej zapraszają, piszą o weekendzie, używają m.in. słów „zdjęcie”, „weekend”, „dzisiaj”, „najbardziej”, „YouTube”, „polecamy”.

Ciekawie również prezentuje się analiza hashtagów. Najczęstszym – chyba bez zaskoczenia – był #konkurs, który pojawił się ponad 1000 razy w postach administratorów stron. W dalszej kolejności uplasowały się hashtagi profilu dystrybutora opon i felg – #kelban. Popularne były również hashtagi #relaks, #motoryzacja, #mniam, #promocja, #film, #relaks, #radio, #wakacje, #weekend oraz #szczecin.

Trzeba jednak podkreślić, że boom na hashtagi był tylko chwilowy i powoli przemija. – Marki zauważają, że ich używanie na Facebooku nie jest tak korzystne, ja w przypadku Twittera – stwierdził podczas Kongresu dr Jan Zając z Sotrender.

Social media w 2014 roku

Na koniec warto przyjrzeć się prognozom, które przedstawił Sotrender. Dane zostały opracowane na podstawie Megapanelu z okresu styczeń – sierpień 2013. Specjaliści Sotrendera przyjęli założenie, iż wymienione serwisy społecznościowe będą rosły w analogicznym tempie, jak w przeanalizowanych danych historycznych. W efekcie do końca 2014 roku polski rynek social media może kształtować się następująco:

  • Facebook: 19 848 392 użytkowników
  • YouTube: 16 319 883 użytkowników
  • Pinterest: 12 790 817 użytkowników
  • NK: 8 089 651 użytkowników
  • Google+: 5 722 595 użytkowników
  • Twitter: 2 127 014 użytkowników

Jak podkreślił dr Jan Zając, obecnie Pinterest jest najszybciej rosnącym pod względem liczby użytkowników serwisem społecznościowym w naszym kraju.

Pobierz raport Sotrender [PDF]

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.