Podpowiadamy, jak cyfrowo przechowywać paragony

fot. © OlegDoroshin - Fotolia.com

fot. © OlegDoroshin - Fotolia.com

fot. © OlegDoroshin - Fotolia.com

fot. © OlegDoroshin – Fotolia.com

Jeżeli kiedykolwiek zdarzyło ci się zgubić paragon lub jesteś zwolennikiem nowoczesnych rozwiązań, to z pewnością powinieneś zacząć korzystać z aplikacji do przechowywania paragonów. Opisujemy dwie z nich: ToCoMoje i Pudełko na Gwarancje.

Często zostawiamy paragony w różnych miejscach i gubimy je, gdy są nam najbardziej potrzebne. Z pomocą przychodzą aplikacje mobilne, które pozwolą przechowywać paragony na wirtualnym dysku naszego telefonu przypisanym każdej aplikacji.

ToCoMoje iPhone 2

fot. mat. prasowe

ToCoMoje

O startupie ToCoMoje pisaliśmy już na łamach Mobileclick. Dzięki tej aplikacji możemy bowiem zrobić zdjęcie paragonu, opisać go i schować do archiwum. Podczas wprowadzania zdjęć możemy je wykadrować i podać podstawowe dane, jak nazwę produktu, nazwę sklepu, kategorię szybkiego wyszukiwania i datę zakończenia gwarancji. Co więcej, w przypadku konieczności wydruku apka pozwala wygenerować PDF i wysłać go na nasz adres e-mail lub adres sklepu. Aplikację można pobrać ze strony producenta w wersji na wszystkie systemy operacyjne.

– Sklepy w przypadku reklamacji mają obowiązek respektować każdą formę potwierdzenia zakupu – w przypadku aplikacji ToCoMoje jest to zdjęcie paragonu. Nie musi to w żadnym wypadku być oryginał – żaden przepis o tym nie mówi – podkreśla Marcin Perłak, założyciel ToCoMoje. – To, czy trzeba przedstawić kopię paragonu w formie drukowanej czy wystarczy pokazać ją na ekranie swojego telefonu, to już zależy od dobrej woli danego sklepu i… naszej determinacji w egzekwowaniu swoich praw. Każdy sklep prowadzi rejestr swoich paragonów, więc powinny mu wystarczyć dane z naszej aplikacji, aby taki paragon mógł odszukać u siebie. Sklepy, które bardzo dbają o jakość obsługi klienta nie robią z tym problemów. Zawsze można też wysłać kopie paragonu wprost z naszej aplikacji na adres e-mail danego sklepu. Aplikacja ToCoMoje jest i będzie darmowa. Nie pobieramy od użytkowników żadnych opłat i nie limitujemy w żaden sposób jej wykorzystania.

Pudełko na Gwarancje

pudelko na gwarancje_screen3

fot. mat. prasowe

Pudełko na Gwarancje, alternatywa dla ToCoMoje, to aplikacja, która ułatwia przechowywanie paragonów, działająca na tej samej zasadzie. Nazwa może być trochę myląca, gdyż trzeba pamiętać, że świetle polskiego prawa gwarancja dawana jest nam dodatkowo, jako coś uzupełniającego prawo konsumenta do prawa reklamacji towaru z tytuły niezgodności z umową. A właśnie najczęstszym rodzajem dochodzenia swoich praw na podstawie paragonu jest wspominana reklamacja a nie wykorzystanie gwarancji. Dzięki tej aplikacji dowód zakupu mamy zawsze pod ręką. jeżeli zechcemy zwrócić produkt (na podstawie paragonu) lub oddać go na gwarancji. Specjalna funkcja przypomnień informuje o mijającym terminie gwarancji poszczególnych produktów. Podobnie jak w przypadku ToCoMoje tutaj również musimy utworzyć własne konto, ale pozwala to zachować dostęp do paragonów nawet w przypadku zmiany urządzenia, co jest dla nas gwarantem bezpieczeństwa. Aplikację można pobrać tutaj (Android, iOS).

– Pudełko na Gwarancje to aplikacja, która pozwala na przechowywanie kopii dowodów zakupu. Pełna funkcjonalność aplikacji dostępna jest dla użytkowników za darmo. Natomiast te osoby, które chciałyby dodawać większą liczbę zdjęć poszczególnych produktów mogą zakupić wersję Premium – mówi Krzysztof Wysocki, business development officer Pudełko na Gwarancje. – Jeśli chodzi o akceptowanie paragonu w formie cyfrowej to w dużej mierze zależy to od wewnętrznych ustaleń sklepu lub usługodawcy, a w związku z tym, że niektórzy sprzedawcy mogą potrzebować kopii dowodu zakupu w formie fizycznej radzimy przygotować się na to, że zdjęcie trzeba będzie wydrukować. Mamy nadzieję, że tak jak nie dziwią teraz nikogo faktury w formie elektronicznej, tak w niedługiej przyszłości rynek będzie jeszcze bardziej otwarty na kopie dowodów zakupów w formie elektronicznej i ich uznawanie stanie się normą.

Co na to polskie prawo?

Największe obawy i zastrzeżenia budzi jednak to, w jaki sposób sklepy potraktują taki paragon. W świetle polskiego prawa dowód zakupu jest jedynie dokumentem pomagającym przeprowadzić identyfikację klienta i ułatwia proces reklamacji. Wskazanie więc danych zawartych w kopii paragonu w świetle prawa jest wystarczające. – Konsument może w dowolny sposób przechowywać dowody zakupu, ważne by w chwili udowadniania, że transakcja miała miejsce, taki dowód zakupu – jego kopię lub skan, zdjęcie – okazać – komentuje Małgorzata Cieloch, Rzecznik Prasowy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Czym jest reklamacja towaru niezgodnego z umową?

Małgorzata Cieloch podkreśla również, że kupujący może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową – przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy – i przypomina, kiedy możemy się o to ubiegać:

  • wtedy, gdy naprawa lub wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów,
  • sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie,
  • naprawa (wymiana) narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.

W takim przypadku konsument ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy. Odstąpienie od umowy nie jest jednak możliwe, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umowa jest nieistotna.

Jeśli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie doprowadzenia towaru wadliwego do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.

Zawsze po zawarciu umowy sprzedaży konsumenckiej (umowy o dzieło, której rezultatem jest rzecz ruchoma), konsument z mocy prawa może reklamować towar (dzieło), który jest niezgodny z umową. Reklamację składa się do sprzedawcy (przyjmującego zamówienie na dzieło).

Reklamację towaru niezgodnego z umową można złożyć w ciągu 2 lat od jego nabycia (jeśli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą powyższy termin skrócić, jednak nie poniżej jednego roku). W razie wymiany towaru termin ten biegnie na nowo. Warto wiedzieć, że w razie stwierdzenia niezgodności towaru przed upływem 6 miesięcy to sprzedawca musi udowodnić konsumentowi, że towar był zgodny z umową w chwili jego wydania.

Co ważne, niezgodność towaru z umową należy zgłosić sprzedawcy nie później niż 2 miesiące po jej wykryciu. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie zawiadomienia przed jego upływem.

Powyższych uprawnień nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. W szczególności nie można tego dokonać przez oświadczenie kupującego, że wie o niezgodnościach towaru z umową lub przez wybór prawa innego niż polskie.

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

  • Marcin

    ToCoMoje jest w wersji na Windows Phone?