DHL kazał swoim pracownikom nosić Google Glass. Efekt? 25% większa szybkość pracy i 40% mniej błędów

Proces kompletowania zamówienia z perspektywyw pracownika w inteligentnych okuarach
Perspektywa pracownika w inteligentnych okularach

Kompletowania zamówienia z perspektywy pracownika w inteligentnych okularach; foto: DHL

Testowanie inteligentnych okularów przez pracowników magazynowych DHL-a okazało się wielkim sukcesem. Firma planuje teraz zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości w innych obszarach swojej działalności.

Operacje magazynowe generują średnio 20% całkowitych nakładów na logistykę. Z tego prawie dwie trzecie to koszty kompletowania zamówienia. DHL planuje ich redukcję poprzez zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości i inteligentnych okularów. Pierwsza, trzymiesięczna próba została przeprowadzona w centrum dystrybucyjnym Ricoh Europe w Holandii. Pracownicy magazynu dostali na ten czas inteligentne okulary (Google Glass lub Vuzix M100) zaopatrzone w oprogramowanie firmy Ubimax. Okulary wyświetlały im: co jest potrzebne do skompletowania zamówienia i jaka jest optymalna droga do półki a także sczytywały kody kreskowe paczek, pokazywały, w którym miejscu je położyć i uaktualniały na bieżąco stan magazynu. W efekcie efektywność pracowników magazynu zwiększyła się o 25% a dodatkowo liczba popełnianych przez nich błędów zmniejszyła się o 40%.

Nie tylko wydajność się poprawiła

Co mówią pracownicy magazynu o tym eksperymencie? DHL podaje same pozytywne opinie: „Prawie nie czujesz tego, jak tylko raz to ponosisz”, „Fajnie jest mieć wolne ręce” oraz „Dużo łatwiej i szybciej się pracuje”. Szybkość i wygoda pracy to jednak nie wszystko. DHL zauważa, że zastosowanie inteligentnych okularów skraca też czas nauki nowych i tymczasowych pracowników oraz likwiduje barierę językową u pracowników będących imigrantami.

Jan-Willem De Jong

Jan-Willem De Jong
foto: linkedin.com

Rozszerzona rzeczywistość na dalszych etapach dostawy?

Zbieranie wzrokowe umożliwia kompletację zamówienia bez użycia rąk i znacznie zwiększa wydajność. Technologia istotnie wspomaga naszych pracowników i przynosi ekscytujące walory dla naszych klientów. Jednak jest to tylko pierwszy krok w naszej drodze innowacji. Wierzymy, że rozszerzona rzeczywistość będzie istotna dla jeszcze większej liczby obszarów łańcucha dostaw” – podsumowuje Jan-Willem De Jong, dyrektor generalny łańcucha dostaw DHL.

W planach firmy jest teraz zastosowanie takiego rozwiązania w transporcie oraz na końcowym etapie dostarczania przesyłek. Ma to usprawnić pracę kurierów oraz spowodować zmniejszenie liczby uszkodzeń paczek. Okazuje się, że przesyłki najczęściej niszczą się podczas zamykania przez kuriera samochodu. Trzymanie jednocześnie paczki oraz terminala i zamykanie drzwi to za dużo naraz. Rozwiązaniem tego problemu mogłoby być zatrudnienie kurierów o trzech rękach lub zastąpienie terminala inteligentnymi okularami. Z oczywistych względów to drugie rozwiązanie jest łatwiejsze do realizacji. Takie okulary mogłyby również skanować kod uprawniający do odbioru paczki lub nawet rozpoznać twarz odbiorcy. Musimy się więc przygotować na to, że za jakiś czas zawita do nas kurier w okularach Google, który nie będzie prosił nas o podpis, tylko szybko odda paczkę i odjedzie.

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

  • Andrew Gippo

    człowiek zmienia się w robota…

    • Emilia Karbownik

      To w sumie taka praca. Aż dziw, że w ogóle to jeszcze ludzie robią a nie roboty. Chyba roboty na razie są za drogie.