Przyjazna aplikacja mobilna w 7 prostych krokach

fot. © varijanta - Fotolia.com

fot. © varijanta - Fotolia.com

fot. © varijanta – Fotolia.com

Źle zrobiona aplikacja, szczególnie ta mająca realizować cele biznesowe, może szybko zrazić klientów. Podpowiadamy, jak przygotować atrakcyjną i użyteczną aplikację na urządzenia mobilne.

Myśl intuicyjnie

Aplikacje mobilne tworzone są z myślą o specyficznych urządzeniach, działających również w sobie właściwy sposób. Ważne jest zatem, aby nie kopiować rozwiązań z innych urządzeń, gdyż mogą się one po prostu nie sprawdzić. Obsługa aplikacji powinna być szybka i nie sprawiać problemów, tak aby każdy użytkownik, nie czytając żadnej instrukcji mógł z łatwością nawigować po menu.

Najważniejsza jest zawartość

Warto zawsze przemyśleć, czego będą oczekiwać nasi klienci od naszej aplikacji i po co najprawdopodobniej będą jej używać. Dostosowujemy zatem funkcjonalność naszego programu do potrzeb naszego klienta. Jeżeli będzie to przykładowo sklep internetowy, to najistotniejszym będzie proces zakupowy. Projektujemy go tak, aby działał w możliwie najkrótszy sposób, wymagający maksymalnie 3 kliknięć. Co więcej, treść i zawartość należy przygotować w atrakcyjny wizualnie sposób, a długość opisów i wewnętrznych tekstów nie powinna przekraczać smsa.

Zadbaj o layout i grafikę

Żyjemy w społeczeństwie coraz bardziej nastawionym na wizualną konsumpcję, stąd atrakcyjność naszej aplikacji jest ściśle powiązana z jej wyglądem. Pamiętaj nie tylko o estetycznej grafice, ale także o jej wielkości i właściwym rozmieszczeniu elementów, aby były one dostosowane do wielkości palca, którym najczęściej obsługujemy urządzenia mobilne. Ponadto nasza aplikacja może być używana w różnorakich warunkach oświetleniowych, co również trzeba mieć na uwadze projektując szatę graficzną.

Gesty i dane

Używanie gestów zamiast przycisków nawigacyjnych okazuje się coraz populrniejsze. Nie tylko pozwala zastąpić zajmujące cenną powierzchnię przyciski na ekranie, ale także w zasadniczy sposób ułatwia użytkownikowi poruszanie się po naszej aplikacji. Warto pamiętać, by stosować prosty i znany układ gestów. Należy także ograniczyć do minimum zbieranie danych i ich wprowadzenie, co niejednokrotnie może okazać się być bardzo trudne ze względu na wielkość klawiatury.

Minimalizuj

Przemyśl funkcjonalność swojej aplikacji i postaw na „specjalizację”. Minimalizuj czas trwania poruszania się po aplikacji i podejmowania decyzji. Załóż, że klient korzysta z aplikacji, dlatego że nie ma dostępu do komputera i innych urządzeń. Rozsądnie dysponuj też powierzchnią. Nie logo jest tutaj najważniejsze. Klient i tak Cię wybrał, ważne jest więc zaspokojenie jego oczekiwań wobec naszego programu.

Nie zapominaj o systemie

Jednym z najczęstszych błędów jest umieszczanie przycisku „cofnij” w aplikacji dedykowanej systemowi Android, podczas gdy wszystkie urządzenia działające na Androidzie mają taki przycisk wbudowany. Warto także zwrócić uwagę na inne różnice, jak układ linii czy szerokość elementów na stronie. Tworząc aplikację na inny system operacyjny, trzeba więc uwzględnić jego funkcje i możliwości.

Testuj, optymalizuj, udoskonalaj

Żadna aplikacja nie może obejść bez sprawdzania jej funkcjonalności w praktyce. To właśnie wtedy najłatwiej wykryć różnego rodzaju błędy i skorygować je oraz udoskonalić naszą aplikację. Testowanie pomaga też znaleźć najlepsze parametry działania i poprawić ustawienia systemowe. To jeden z najważniejszych kroków, które należy obowiązkowo podjąć nie tylko przed wypuszczeniem aplikacji lub jej aktualizacji, ale także w czasie regularnego jej użytkowania.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.