Skuteczna promocja aplikacji – sprawdź, na co zwrócić uwagę

fot. © AA+W - Fotolia.com

fot. © AA+W - Fotolia.com

fot. © AA+W - Fotolia.com

fot. © AA+W – Fotolia.com

Sama umiejętność tworzenia aplikacji nie zagwarantuje nam sukcesu na rynku. Potrzebna będzie skuteczna promocja. Na jakich elementach należy się skupić, aby była skuteczna?

Rynek aplikacji mobilnych w Polsce zdecydowanie nabiera rozpędu, z każdym dniem dostarczając użytkownikom nowe programy. Odsetek posiadaczy smartfonów z roku na rok staje się coraz większy, generując wzmożone zapotrzebowanie na aplikacje. W efekcie konkurencyjność sektora również się zmienia , niestety – dla twórców – oznacza to walkę o klienta.

Strategia oraz skuteczne planowanie

Wbrew pozorom, punkt wyjścia do skutecznych działań marketingowych sięga głębiej niż nam się wydaje. Skuteczne rozplanowanie wytycznych, na których oprzemy proces tworzenia aplikacji, ma nieoceniony wpływ w późniejszych działaniach promocyjnych. Dlatego pierwszym krokiem powinno być określenie rodzaju aplikacji – rozrywkowa, gra, wspierająca procesy biznesowe itp., a następnie zastanowienie się, jakie wymagania i potrzeby użytkowników w danym zakresie spełni nasza aplikacja. Wybór platformy, na którą tworzymy aplikację, zależy przede wszystkim od urządzeń, z których korzysta nasza grupa docelowa. Optymalnym rozwiązaniem byłoby udostępnienie programu na oba popularne systemy operacyjne (Android i iOS) równocześnie. Jednak, jeśli nasza aplikacja znajduje się w fazie beta, warto pomyśleć o wyborze jednego z internetowych sklepów, a ekspansji dokonać po pomyślnych testach.

Zwrócenie uwagi

Wideo to bardzo silne narzędzie, które pozwala na wyróżnienie aplikacji, generując zaangażowanie potencjalnych użytkowników. Warto pomyśleć o stworzeniu intrygującej zapowiedzi, tzw. „teasingu” ukazującego główne możliwości naszego programu. Często popełnianym błędem jest udostępnienie zbyt długiego materiału. Optymalna długość wideo to 60-90 sekund.

Przykładowe wideo:

Kanały dotarcia

Przygotowanie interesujących materiałów promocyjnych nie przyniesie pożądanego efektu, jeśli nie dotrzemy z nimi do odpowiednio dużej liczby odbiorców. Gdzie należy zaprezentować nowo powstałą aplikację? Serwisy takie jak Facebook czy YouTube to w dzisiejszych czasach obowiązek, warto jednak przeprowadzić research dodatkowych kanałów. Fora lub blogi o tematyce powiązanej z naszą aplikacją mogą okazać się znakomitym źródłem osób, które chętnie pobiorą nasz program.

Monitoring i rozwój

Wielu developerów wychodzi z założenia, że stworzona aplikacja ma trafić do sklepów i w swojej pierwotnej wersji odnieść sukces. Jednak brak ciągłej poprawy aplikacji, wprowadzania nowych funkcji i reagowania na uwagi użytkowników sprawia, że aplikacja zostaje odinstalowana, a klient nie chce do niej wracać. Korzystanie ze statystyk jakie oferuje Facebook,  Google Analytics czy Mixpanel oraz reagowanie na unikalne komentarze pod adresem naszej aplikacji, to działania niezbędne. Pomogą w wyznaczeniu dalszej drogi rozwoju i eliminacji ewentualnych błędów.

Równolegle do rozwoju rynku aplikacji mobilnych powstają nowe metody marketingowe i komunikacyjne. Aby zapewnić nowej aplikacji sukces komercyjny, warto śledzić najnowsze trendy i niekiedy decydować się na niekonwencjonalne sposoby promocji.

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.