Rynek mobile w Polsce i na świecie – dane 2022

grupa ludzi trzymająca w ręce smartfony

źródło: shutterstock.com

Ostatni rok odznaczył się rekordowym wzrostem zarówno pobrań, jak i wydatków na rynku aplikacji mobilnych. Te dane to jednak dopiero wierzchołek góry lodowej. Oto najnowsze dane dotyczące rynku mobile.

Smartfony i inne urządzenia mobilne już dawno pozostawiły w tyle komputery stacjonarne i laptopy. 67,1% światowej populacji korzysta z nich na co dzień, a zatem jest to aż 5,31 mld ludzi. Z kolei rynek mobile w Polsce odnotowuje ponad 26 mln użytkowników, przy czym z roku na rok liczba ta dynamicznie wzrasta. Dlatego już na pierwszy rzut oka można dostrzec potencjał rynku mobile.

Aktywność na urządzeniach mobilnych

Według danych z raportu „Digital 2022” przeciętny użytkownik urządzeń mobilnych na korzystaniu ze swoich urządzeń każdego dnia spędza aż 4h 48 min. Co więcej, rok wcześniej był to czas krótszy o 38 minut! Podobnych danych dostarcza raport „State of mobile 2022”, którego autorzy podkreślają, że w ciągu roku daje to aż 3,8 biliona godzin, czyli 433 mln lat! Dla zobrazowania skali warto zaznaczyć, że historia ludzkości sięga „zaledwie” 2 mln lat…

Z najnowszych raportów analizujących rynek mobile dowiadujemy się też, że aż 92,5% wspomnianego czasu jest poświęcane na korzystanie z aplikacji mobilnych, a tylko 7,5% na przeglądanie internetu z poziomu przeglądarek internetowych.

Z pewnością nie będzie zaskoczeniem fakt, że najwięcej czasu, bo aż 43%, pochłaniają aplikacje związane z komunikacją i mediami społecznościowymi. Na drugim miejscu plasują się aplikacje związane ze zdjęciami i wideo. Pochłaniają one aż 25,4% całego czasu spędzanego na korzystaniu z urządzeń mobilnych. Na gry, co może lekko dziwić, użytkownicy poświęcają stosunkowo mało godzin, bo jedynie 7,7% czasu przeznaczanego na aktywność na w obszarze mobile, co daje niewiele ponad 20 minut dziennie.

Popularność aplikacji mobilnych

Z racji tego, że aplikacje cieszą się tak dużą popularnością, przyjrzymy się im szczególnie uważnie. Jak się okazuje, w ubiegłym roku użytkownicy instalowali aplikacje 230 mld razy, co stanowi o 5,5% wzrost względem 2020 roku. W tym czasie na aplikacje wydano aż 170 mld dolarów, czyli o 27 mld dolarów więcej niż rok wcześniej. To daje średnio aż 27 dolarów w przeliczeniu na każdego smartfona. Na dynamiczny wzrost zainteresowania aplikacjami mobilnymi miało z pewnością przeniesienie konsumpcji rozrywki i innych aktywności, ze świata realnego do wirtualnego, co zostało niejako wymuszone przez pandemię. Niemniej jednak w raporcie Sensor Tower możemy znaleźć prognozę dla Google Play i AppStore, według której już w 2025 roku na aplikacje mobilne wydamy aż 270 mld dolarów, czyli o 100 mld dolarów więcej niż w ubiegłym roku.

Raport Sensor Tower przewiduje też dużo większy wzrost znaczenia AppStore w porównaniu z Google Play, co jest o tyle ciekawe, że obecnie udział mobilnego ruchu w sieci w rozróżnieniu pod kątem systemów operacyjnych, to aż 70,74% dla urządzeń pracujących w oparciu o Android i tylko 28,54% dla urządzeń mobilnych z iOS. Urządzenia oparte o inne systemy operacyjne zajmują marginalne miejsce, notując poniżej 1% udziału, dlatego nie mają większego znaczenia dla globalnego rynku mobile.

Aplikacje społecznościowe na podium

A jakie aplikacje cieszą się największą popularnością wśród konsumentów? Niekwestionowanym liderem są gry. Do TOP 10 zaliczają się też aplikacje z kategorii takich jak narzędzia, rozrywka, social media, produktywność, zdjęcia i wideo, muzyka, styl życia, finanse i zakupy. Popularne są również aplikacje z kategorii zdrowie i fitness, książki oraz edukacja.

Jeśli chodzi o ranking najpopularniejszych aplikacji na świecie, zaskoczenia z pewnością nie będzie. Niepodzielnie królują Facebook, WhatsApp, Messenger, Instagram, Amazon, TikTok, Telegram, Twittter, Spotify i Netflix. W ostatnim roku użytkownicy chętnie instalowali też takie aplikacje jak Snapchat, ZOOM Cloud Meetings i CapCut. Spędzali też wiele czasu zarówno na wspomnianym już TikToku, jak i na YouTube, na Tinderze oraz korzystając z Disney+, Tencent Video, Piccoma, HBO MAX, Google One, Twitch i Bigo Live.

Widać zatem wzrost popularności serwisów udostępniających telewizję na żądanie oraz aplikacji pozwalających na lifestreaming i prowadzenie wideokonferencji. W Polsce dużą popularnością cieszą się też takie aplikacje jak Allegro, Olx, Player, pocztowa aplikacja Wirtualnej Polski i aplikacja Interii.

Jak pokazują najnowsze raporty, zainteresowanie aplikacjami i wydatki na nie są większe niż w roku poprzednim. Rosnące znaczenie rynku mobile z pewnością przełoży się na specyfikę współczesnego internetu, a także na wzrost popularności marketingu mobilnego.


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.