Jak wypromować aplikację mobilną, aby zainteresowała Millenialsów? Jakie działania podjąć i kogo zaangażować? Na których kanałach podjąć komunikację?
Według najnowszych badań, 70 proc. polskich millenialsów nie wyobraża sobie dzisiaj życia bez aplikacji mobilnych. Rosnąca popularność skłania do tworzenia ich w coraz większej liczbie. Dziś problem nie leży po stronie produkcji, ale raczej przebicia się w mediach z swoim rozwiązaniem.
Rynek aplikacji rośnie bardzo dynamicznie. Jeszcze w 2012 roku liczba pobrań darmowych aplikacji wynosiła ponad 57 mln rocznie. Portal statystyczny Statista prognozuje się, że w przyszłym roku będzie to liczba nawet 5-krotnie większa. – mówi Michał Sołtys, Regional Director Central Eastern Europe z Grupy Kwanko.
Przyglądając się bliżej zachowaniom użytkowników telefonów komórkowych, można zauważyć, że 90% czasu spędzanego na smartfonie, przeznaczają na przeglądanie aplikacji mobilnych (według badań Flurry Yahoo).
Dzisiaj przygotowanie aplikacji na popularne systemy operacyjne nie jest trudne. O wiele ważniejsza jest kwestia jej promocji. Oto 10 wskazówek, przygotowane przez specjalistów z Grupy Kwanko, które pomogą Ci promować aplikację i generować coraz większą liczbę jej pobrań.
1) Stwórz dedykowana stronę
Strona internetowa może być najmocniejszym elementem budowania tożsamości i komunikatu aplikacji, obok marketplace Google i Apple. Landing page powinien prezentować wszystkie najważniejsze informacje w jasny i zwięzły sposób:
- co robi aplikacja? w jaki sposób aplikacja może być użyteczna?
- jak należy jej używać?
- jak podzielić się z nią z innymi?
Strona to często miejsce pierwszego kontaktu użytkowników z produktem, warto poświęcić czas by była dobrze i estetycznie zaprojektowana. Dobrym pomysłem jest uruchomienie jej zanim aplikacja ujrzy światło dzienne.
2) Przygotuj teaser
Kilka tygodni przed oficjalnym uruchomieniem aplikacji dobrze jest opublikować krótki filmik, ilustrujący zasadę działania aplikacji i jej istotne korzyści dla użytkowników: jaki problem ma rozwiązać i jak będzie wyglądać? Stworzenie filmu typu „explainer” nie jest przedsięwzięciem drogim, ale za to bardzo skutecznym. Przykłady:
KofiUp – Unlimited Coffee w Warszawie:) from KofiUp on Vimeo.
Innym sposobem, zwiastującym nadejście nowej aplikacji, może być wprowadzenie ograniczonej liczby pobrań. Oprócz podsycenia zainteresowania produktem, taki zabieg ma również drugi aspekt – to kolejna możliwość otrzymania feedbacku od prawdziwych użytkowników aplikacji. W podobny sposób nowe funkcje wprowadzają tacy potentaci jak Instagram czy Faceboook.
3) Stwórz bloga
Tworząc bloga poświęconego swojej aplikacji, możesz pokazać kulisy jej powstawania lub rozmawiać o niej w sposób niebezpośredni. To również sposób, by przekazać takie informacje, jak: kim są autorzy aplikacji, technologia jej wykonania, feedback od użytkowników, kierunek rozwoju i jej aktualizacji. Blog to ważny element strategii content marketingowej.
4) Buduj relacje z mediami
Publikacja newsa o aplikacji w magazynie lub portalu jest bardzo cenna, ponieważ umożliwia dotarcie do szerokiego grona odbiorców, w tym potencjalnych klientów. Publikacje w mediach to „buzz”, o który powinno się zabiegać. Bez względu na to, kto wykona PR-ową pracę, ważne by informacje prasowe oraz artykuły eksperckie (czy też sponsorowane) były skierowane do właściwych mediów. Dobry reaserch to podstawa w media relations. Nie warto lekceważyć siły lokalnych mediów, które będą szczęśliwe mogąc promować miejscowych (i innowacyjnych) przedsiębiorców. Często publikacja w prasie lokalnej pociąga za sobą zainteresowanie dziennikarzy o zasięgu krajowym.
5) Myśl w różnych językach
Jeżeli w planach masz międzynarodową ekspansję aplikacji, należy skoncentrować się na budowaniu biznesu w języku angielskim od samego początku. Strona internetowa, filmy, blog i dokumenty powinny być dostępne w języku angielskim i ojczystym. Obcojęzyczna wersja aplikacji to również możliwość zainteresowania nią większego grona odbiorców, w tym zagranicznych mediów.
6) Pracuj nad swoją kampanią e-mail marketingową
W swojej strategii komunikacji powinieneś od początku uwzględnić możliwość prowadzenia jej za pośrednictwem e-mail marketing. Ten sposób może wydawać się oldschoolowy, ale to nadal najskuteczniejszy kanał komunikacji z konsumentem.
7) Wykorzystaj social media: organiczne lub sponsorowane i reklamę
Kanał social media dopasuj do założonych celów. Facebook, Twitter, Pinterest czy Instagram – każdy z tych portali to inny styl komunikacji. Każdy z nich preferuje inną formę reklamy, ale każdy bezpośrednio przekieruje odbiorców do strony.
Innym skutecznym sposobem jest reklama mobilna, rozliczana w systemie CPI. Użytkownicy klikając w baner zostaną przekierowani do platformy z możliwością ściągnięcia aplikacji. Wielką zaletą takich działań jest możliwość precyzyjnego targetowania użytkownika w zależności od lokalizacji, zainteresowań, modelu telefonu czy systemu operacyjnego. Istnieje również możliwość generowania instalacji nastawionych na określone zachowania użytkowników. Przykładem może być kampania prowadzona przez Kwanko dla Ubera, gdzie celem kampanii jest generowanie jak największej liczby rezerwacji kursów, a ostatecznie zliczane są tylko te pobrania gdzie, użytkownik zamówił pierwszy kurs i został klientem firmy.
8) Zorganizuj konkurs
Aby zachęcić społeczność do interakcji, zorganizuj konkurs – w social media lub na innej dedykowanej platformie. Może to być konkurs fotograficzny oparty o konkretny hasztag lub quiz. Ciekawą formę promocji zastosowali twórcy Everytap, czyli wydarzenie Śniadanko Festiwal. W kawiarniach, które współpracują ze startupem, można było przez tydzień zjeść śniadanie w bardzo atrakcyjnej cenie. Oczywiście, należało wcześniej pokazać kupon, dostępny tylko w aplikacji.
9) Zwracaj szczególną uwagę na opinie
Przede wszystkim nie ignoruj negatywnych opinii. Traktuj użytkowników jak ambasadorów marki. Poświęć czas, aby skontaktować się lub odpowiedzieć tym, którzy mają uwagi do twojego produktu. Poza tym, nie trzeba chyba przekonywać żadnego twórcy, że takie opinie pomogą zidentyfikować i naprawić błędy w aplikacji.
Zwróć również uwagę na opisy i grafiki, których użyłeś w sklepie Google czy Apple. Chwytliwy tytuł, dobór słów kluczowych, estetyczne grafiki oddające funkcjonalność aplikacji – strona w marketplace powinna być dopracowana w każdym calu, a pytania użytkowników nie mogą pozostawać bez odpowiedzi.
10) Buduj relacje z influencerami
Do promocji swojej aplikacji możesz zaprosić też blogerów i vlogerów, by przetestowali aplikację. Skontaktuj się wybranymi osobami, których działalność obserwujesz i czujesz, że aplikacja może rozwiązać ich problem. Kojarzysz aplikację Loko okrzykniętą mianem modowego Tindera? Promocja tej aplikacji mogła odbyć się za pośrednictwem wpływowych blogerek modowych. A czy zwróciłeś uwagę, jak aplikacja iTaxi służąca do zamawiania taksówek, zaangażowała wpływowych youtuberów do promocji? Śmieszne i kontekstowe filmiki plus atrakcyjna zniżka to gwarantowany sukces w świecie millenialsów.
Źródło: materiał prasowy Kwanko