Skuteczność typowych banerów reklamowych jest znikoma, dlatego od dawna reklamodawcy próbują wypracować nowy format dla marketingu – bardziej angażujący odbiorcę i pozostającą na dłużej w pamięci. Urządzenia mobilne pozwalają na większą interaktywność, co stwarza dodatkowe możliwości dla reklamodawców. Czy nowoczesne reklamy w formacie rich media okażą się efektywne?
Mimo że jest ich mniej niż smartfonów, zdają się wyprzedzać telefony w branży e-commerce i reklamowej. Mowa oczywiście o tabletach, w które coraz chętniej inwestują reklamodawcy. Jak podaje Business Insider wartość rynku mobilnego e-commerce wciąż rośnie i stanowi obecnie 11,4% rynku sprzedaży internetowej w Stanach Zjednoczonych. A wynik ten zarówno w USA, jak i w Europie będzie wzrastał. Pośród reklam dedykowanych tym urządzeniom dominują wciąż te statyczne i klasyczne formy, w całości przeniesione z prasy. Tymczasem warto wykorzystywać możliwości, jakie stwarzają urządzenia mobilne wraz z ich nietypowymi formami reklamy.
Rich media to kreacje angażujące użytkownika, pokazujące możliwości i funkcje urządzeń mobilnych. To nowoczesna forma reklamy, która dopiero powoli wchodzi na rynek, ale wydaje się, że ma przed sobą duże szanse, by pewniej dotrzeć do odbiorcy poprzez interaktywność, zabawę i zaangażowanie.
Przyjrzyjmy się bliżej przykładowej reklamie rich media Hannibal AXN Polska przygotowanej na smartfony:
Zamiast wyświetlenia klasycznego baneru reklamowego, autorzy zastosowali tutaj zabieg graficzny, zaciekawiający użytkownika, a dopiero potem wyświetlana jest właściwa reklama z pełnym trybem interaktywnym i dostępem do wideo, galerii oraz opisu filmu.
Więcej przykładów można znaleźć chociażby TUTAJ.
Czy to przyszłość?
Digitalbuzzblog informował w raporcie o stanie marketingu mobilnego w 2013 roku, że reklamy mobilne mają w 75% wpływ na użytkownika, jako coś zupełnie nowego, a w 46% przyczyniają się do podjęcia zakupu lub innej akcji. Chociaż java, wideo, dźwięki i grafika wektorowa to nie nowość na urządzeniach mobilnych, to jednak umiejętne wykorzystanie sumy tych składników może przynieść wymierne rezultaty. Rich media to przede wszystkim medium angażujące i wyróżniające się na tle klasycznych reklam, a przy tym znacznie bardziej skuteczne. Na chwilę obecną nic bardziej interaktywnego i zaskakującego odbiorcę nie wymyślono. Nie ma też drugiej takiej reklamy, która tak jak rich media, wykorzystywałaby potencjał urządzeń, na których jest emitowana.