Aplikacja “Kwarantanna domowa” pozwoli Ci na meldowanie się za pomocą selfie

źródło: shutterstock.com

Ministerstwo Cyfryzacji 19 marca rozpoczęło udostępnianie aplikacji “Kwarantanna domowa”, która pozwoli na kontrolowanie przestrzegania kwarantanny za pomocą zdjęć, a nie fizycznych wizyt policjantów.

Idea aplikacji

Jak czytamy na stronie gov.pl, każdego dnia rośnie liczba osób objętych kwarantanną domową. To Polacy, którzy wrócili z zagranicy, ale i osoby, które miały kontakt z ludźmi zarażonymi koronawirusem. Mają oni zakaz opuszczania miejsca, w którym odbywają kwarantannę. Jest to weryfikowane przez policjantów, którzy fizycznie sprawdzają, czy dana osoba przebywa w miejscu swojej kwarantanny. Nieprzestrzeganie zakazu może skutkować mandatem nawet do 5 tysięcy złotych, jednak nie, a narażenie na niebezpieczeństwo siebie i innych wydaje się być znacznie ważniejszym problemem.

Dlatego Ministerstwo Cyfryzacji zdecydowało się na usprawnienie – zarówno dla osób, które przebywają na kwarantannie, jak i policjantów, którzy to sprawdzają. Od 19 marca udostępniana jest darmowa aplikacja “Kwarantanna domowa”. Znajdziemy ją w sklepach Google Play i App Store. Umożliwia ona potwierdzenie miejsca, w którym przebywa osoba objęta kwarantanną, podstawową ocenę stanu zdrowia i bezpośrednie zgłoszenie zagrożenia.

źródło: gov.pl

Jak działa aplikacja?

Po zainstalowaniu aplikacji “Kwarantanna domowa”, konieczne jest wypełnienie  krótkiego formularza. Aktywuje się ją za pomocą kodu SMS, który otrzymujemy na nasz numer telefonu. Ministerstwa zwraca uwagę na to, że jeśli użytkownik jest objęty kwarantanną, krótką chwilę po wypełnieniu formularza lokalizacyjnego może się okazać, że jego dane nie dotarły jeszcze do systemu. W takiej sytuacji należy poczekać 2-3 godziny i spróbować ponownie.

Gdy już uda się ją zainstalować i zweryfikować, aplikacja poprosi o zrobienie sobie selfie. Jest to tak zwane zdjęcie referencyjne. Każdego dnia kwarantanny osoba nią objęta, która posiada aplikację otrzyma od Ministerstwa SMSa z prośbę o wykonanie zadania – zrobienia sobie selfie.

Ministerstwo wyjaśnia, że dzięki geolokalizacji oraz nowoczesnemu systemowi porównywania twarzy będzie wiadomo, że zdjęcie wykonała odpowiednia osoba oraz, że przechodzi kwarantannę w miejscu zadeklarowanym w formularzu lokalizacyjnym. Pomoże w tym zrobione przy aktywacji zdjęcie referencyjne, bowiem to do niego będą porównywane kolejne przesłane fotografie.

źródło: apps.apple.com

Użytkownicy zawsze będą proszeni o jedno zdjęcie, ale może pojawiać się konieczność zrobienia kilku selfie w ciągu dnia. SMS-y z prośbą o to będą pojawiały się z zaskoczenia. Maksymalny czas na wykonanie zdjęcia to 20 minut od otrzymania SMS-a. Po upływie tego czasu osoba objęta kwarantanną dostanie wiadomość przypominającą. Jeżeli w wyznaczonym czasie się do tego nie zastosuje, będzie to sygnał dla policji, że powinna sprawdzić, czy zasady kwarantanny są przestrzegane. Dlatego tak ważne jest, aby użytkownicy aplikacji przebywający na kwarantannie mieli naładowany telefon i niewyciszone dźwięki. Pozwoli to uniknąć problemów.

Aplikacja za zgodą Użytkownika korzysta z:

  • lokalizacji GPS,
  • funkcji robienia zdjęć ze stemplem czasowym,
  • rozpoznawania twarzy,
  • możliwości wypełniania formularzy,
  • wybierania połączenia z infolinią.

Jeśli na telefonie znajdują się aplikacje, które mogą pozorować lokalizację, użytkownik może mieć problem z korzystaniem z “Kwarantanny domowej”. Co ciekawe, w przypadku jednego z naszych czytelników problemem okazał się… Kalendarz.

źródło: materiały od czytelnika

Ważnym aspektem jest także, że to wedle regulaminu aplikacja “Kwarantanna domowa”, możliwa jest dezaktywację konta przez okresem kalendarzowych 14 dni, jeśli w tym czasie wystąpią okoliczności powodujące zakończenie kwarantanny. Oznacza to, że mogą korzystać z niej zarówno ci, którzy dopiero rozpoczęli kwarantannę, jak i osoby, które niebawem ją ukończą.

Istotne jest także to, że z aplikacji nie skorzystają osoby nieobjęte kwarantannie – ich numery nie znajdują się w bazie.

Dodatkowe funkcje

Aplikacja daje także inne możliwości, m.in. zgłoszenia się do lokalnych ośrodków pomocy społecznej, które w uzasadnionych sytuacjach mogą dostarczać leki, czy artykuły spożywcze lub skontaktować się z pracownikiem socjalnym.

W najbliższych dniach do aplikacji dodane zostaną kolejne funkcjonalności. Ministerstwo chce bowiem, aby jak najwięcej osób objętych kwarantanną z niej korzystało. A w razie jakichkolwiek problemów technicznych osoby korzystające z aplikacji mogą zadzwonić na specjalnie przygotowaną infolinię – 22 165 57 44.

Pobierz na iOS

Pobierz na Android


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.