Facebook zaprezentował nowy, bardzo perspektywiczny pomysł na reklamę mobilną. Wyświetlaniem reklam poza serwisem rzucają wyzwanie potentatowi na rynku reklamy mobilnej.
Mark Zuckerberg nie rzucał słów na wiatr zapowiadając niedawno dalszy rozwój mobilnych usług Facebooka. Właśnie otrzymaliśmy jasny sygnał, że serwis będzie szedł w tę stronę. Co więcej, najnowszy pomysł Zuckerberga i spółki na reklamę mobilną może być strzałem w dziesiątkę. Dużo będzie jednak zależało od tego jak nowe reklamy Facebooka poradzą sobie w bezpośredniej konkurencji z tymi oferowanymi przez Google.
Pierwsze przymiarki do wyświetlania reklam poza własną witryną Facebook poczynił już w czerwcu. Wówczas zawarto porozumienie z Zyngą. Tym razem władze portalu poszły o krok dalej, decydując się na szerzej zakrojone testy i do tego skupiając się wyłącznie na reklamie mobilnej.
Reklamy będą wyświetlane na mobilnych stronach i aplikacjach wybranych do testów partnerów. Warunkiem tego, by zostały wyświetlone konkretnemu użytkownikowi jest to, by dana strona czy aplikacja miała połączenie z Facebookiem i oczywiście to, by ów użytkownik posiadał na Facebooku konto. Wedle zapowiedzi przedstawicieli serwisu, reklamy będą odbiegać wyglądem od tych, które serwis oferuje na swoich stronach. Wyświetlane będą w formie niewielkich banerów i jednocześnie zostaną pozbawione społecznościowego kontekstu (np. wskazania, że jeden ze znajomych użytkownika lubi daną stronę). Reklamy będą odsyłały do mobilnych stron reklamodawcy lub do jego sklepów z aplikacjami.
Trzeba jasno powiedzieć, że Facebooka czeka nie lada wyzwanie. Rynek reklamy mobilnej jest obecnie zdominowany przez Google, do którego należy ponad połowa najbardziej dochodowego, amerykańskiego rynku. Niewątpliwym atutem w rękach Facebooka jest ogromna ilość danych na temat swoich użytkowników. Dzięki temu łatwiej o dokładniejsze targetowanie reklam. Nie ulega też wątpliwości, że Facebook będzie stale poszukiwał nowych, potencjalnie bardzo dochodowych, rozwiązań reklamowych dedykowanych urządzeniom mobilnym.
Poza tym, nie sposób zauważyć, że nowy pomysł Facebooka na reklamę mobilną doskonale rozwiązuje problem braku powierzchni reklamowej w mobilnej wersji serwisu. Wydaje się, że wyjście z reklamą „poza serwis” może przynieść masę korzyści i, co najważniejsze, dochodów.
Promowanie postów możliwe również za pośrednictwem smartfonów
Warto jeszcze wspomnieć o innej mobilnej nowości z obozu Facebooka. Marketerzy mogą od teraz kupować usługę promowanych postów bezpośrednio z poziomu mobilnego urządzenia. W tym celu należy ściągnąć najnowszą wersję aplikacji Facebook Pages Manager. Oznacza to jednocześnie, że nowa funkcja jest dostępna póki co wyłącznie dla tych, którzy korzystają z iPhone’ów i iPadów, bowiem jak dotąd nie doczekaliśmy się Pages Managera na Androida.