Z opublikowanego przez comScore raportu wynika, że często dwóch największych graczy zdominowało poszczególne segmenty rynku mobilnego. Apple i Samsung rywalizują ze sobą wśród producentów mobilnych urządzeń, z kolei w kategorii systemów operacyjnych dominują Android i iOS. Taka sama sytuacja jest w przypadku producentów najpopularniejszych mobilnych aplikacji, tutaj dominują Google i Facebook.
„Mobile Future In Focus 2013″ – taką nazwę nosi raport przygotowany przez ekspertów firmy badawczej comScore. Analitycy w swoich badaniach skupili się na kilku rynkach w krajach wysokorozwiniętych: Francji, Hiszpanii, Japonii, Kanadzie, Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Włoszech.
Czy trwający rok będzie „rokiem mobile”? Polscy eksperci biorący udział w konferencji Mobile Trends (szersza relacja tutaj) byli w większości zgodni, że nie. Z analiz comScore wynika, że na świecie mobilne urządzenia i mobilny Internet mają się znacznie lepiej niż w naszym kraju, więc takie twierdzenie byłoby o wiele bardziej uzasadnione.
Wprawdzie w dalszym ciągu większość czasu online spędzamy podczas korzystania z komputerów i laptopów, ale na mobilne urządzenia przypada już 37% tego czasu. Tendencja w przypadku smartfonów i tabletów jest oczywiście zwyżkowa.
Smartfony najpopularniejsze w Hiszpanii
W Stanach Zjednoczonych liczba smartfonów w użyciu przekroczyła 125 milionów, a w przypadku tabletów wynosi już ponad 50 mln. Jeśli chodzi o smartfony, można już z całą pewnością powiedzieć, że ich penetracja wynosi na tamtejszym rynku ponad 50% wśród użytkowników mobilnych urządzeń.
Wśród pozostałych analizowanych państw wyższy współczynnik penetracji smartfonów odnotowano w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz Kanadzie. Zdecydowanie najniższy był on natomiast w Japonii.
Amerykanie stawiają na Apple
Od dłuższego czasu głównymi konkurentami na rynku producentów mobilnych urządzeń pozostają Apple i Samsung. Na rynku amerykańskim, gdy wziąć pod uwagę cały rynek urządzeń mobilnych, na czele znajduje się Samsung, ale w segmencie smartfonów wyraźnie prowadzi Apple. Kolejne miejsca w obydwu kategoriach podzieliły między sobą LG, HTC i Motorola. Biorąc pod uwagę smartfony, najpopularniejszymi produktami są 4 modele iPhone’ów. Z kolei w segmencie tabletów najpopularniejsze produkty to iPady oraz czytnik Kindle 2 Amazona.
Duopol na rynku systemów operacyjnych
Żadnym zaskoczeniem nie jest dominacja Androida oraz iOS na rynku mobilnych systemów operacyjnych. Pierwszy z nich w USA osiągnął ponad 50-procentowy udział w runku. Tacy konkurenci jak BlackBerry czy Windows pozostają daleko w tyle, mimo że jeszcze kilka lat temu ich pozycja bardzo silna.
W przypadku innych rynków udział poszczególnych graczy przedstawia się nieco inaczej. W Japonii Android i iOS całkowicie zdominowały rynek, z kolei w Europie stosunkowo silną pozycję ma wciąż Symbian, zwłaszcza we Włoszech. Wynika to ze sporej popularności jaką cieszy się na Starym Kontynencie Nokia. Jeszcze inaczej sytuacja przedstawia się w Kanadzie, gdzie poza Androidem i iOS, mającymi podobny udział w rynku, dosyć mocną pozycję ma BlackBerry. Nie powinno to dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że twórcą tego systemu jest kanadyjska firma Research In Motion.
Tak silna pozycja dwóch największych graczy na rynku systemów operacyjnych nie powinna dziwić. Wystarczy spojrzeć na dane, z których wynika, że system operacyjny to drugie najważniejsze kryterium jakim kierują się konsumenci przy wyborze smartfona. Największą wagę przywiązują do jakości Sieci oferowanej przez operatora. Dużą rolę odgrywają także koszty świadczonych usług.
Mobilni internauci uwielbiają aplikacje
Najpopularniejsze mobilne aplikacje to Facebook i kilka stworzonych przez Google (m.in. Maps, Gmail i YouTube). Warto przy tym zaznaczyć, że korzystanie z mobilnych aplikacji jest znacznie popularniejsze niż przeglądanie stron mobilnych. Na każde 5 minut spędzonych w mobilnym Internecie aż 4 przypadają na aplikacje.
Ciekawe dane dotyczą najpopularniejszych rodzajów aktywności użytkowników smartfonów i tabletów. Wśród tych pierwszych najpopularniejsze jest wysyłanie wiadomości tekstowych, robienie zdjęć oraz korzystanie z poczty e-mail. Z kolei użytkownicy tabletów najczęściej korzystają z wyszukiwarek internetowych, korzystają z maila oraz odwiedzają serwisy społecznościowe. Warto wszakże zaznaczyć, że odsetek tych, którzy korzystają z poczty elektronicznej i serwisów społecznościowych jest w przypadku obydwu rodzajów urządzeń podobna.
Pełna treść raportu comScore dostępna tutaj. Wcześniej należy wypełnić formularz zgłoszeniowy.