Samsung liderem na rynku smartfonów, ale czuje oddech Apple

Rynek smartfonów cały czas rozwija się bardzo dynamicznie. Jak wynika z raportu firmy Strategy Analytics, całkowita sprzedaż smartfonów w 2011 roku wyniosła 488,5 mln egzemplarzy, co oznacza wzrost o 63% w stosunku do poprzedniego roku (299,5 mln). To niewiele niższy wskaźnik niż w przypadku porównania lat 2010 i 2009 (71%).

W stosunku do 2010 roku zasadnicze zmiany zaszły w hierarchii graczy na rynku. W ciągu minionych 12 miesięcy konsekwentnie spadała sprzedaż Nokii. Jeszcze w 2010 r. fińska firma przewodziła stawce z liczbą 100 milionów sprzedanych smartfonów. Obecnie to już „tylko” 77 mln i ok. 15-procentowy udział w rynku. Ta tendencja to głównie efekt słabej popularności produktów Nokii na rynku amerykańskim. To również prawdopodobnie przyczyna intensywnych rozmów z Microsoftem dotyczących przejęcia przez giganta z Redmond całego działu smartfonów fińskiego koncernu.

2011 rok na omawianym rynku należał niewątpliwie do Samsunga. Południowokoreański koncern zwiększył sprzedaż aż o 300%! Firma sprzedała niemal 97,5 mln egzemplarzy swoich produktów, osiągając 20% udziału w rynku. Wyniki Samsunga napędzał model Galaxy S II.

fot.: masatsu/CC/Flickr

Podobną, choć nieznacznie gorszą, pozycję ma obecnie Apple. 93 miliony sprzedanych smartfonów to prawie podwojenie wyniku z 2010 roku (47,5 mln). Amerykański gigant miał jednak nieznacznie lepszą końcówkę roku, bowiem w ostatnim kwartale sprzedał 37 mln smarftonów, o 0,5 mln więcej niż azjatycki konkurent. Osiągnął dzięki temu prawie 24% udziału w rynku. Skąd ta zmiana? Odpowiedź brzmi: iPhone 4S.

fot.: Brett Jordan/CC/Flickr

Rywalizację między obydwoma koncernami podsycają niewątpliwie „wojny patentowe”, jakie toczą między sobą od jakiegoś czasu. Kiedy Samsung wprowadził na rynek model Galaxy Samsung natychmiast posądził rywala o naruszenie praw patentowych do iPhone’a. W ten sposób nakręciła się cała spirala procesów między obydwoma konkurentami, których rezultatem jest m.in. nałożony na Samsunga zakaz sprzedaży tabletu Galaxy Tab 10.1 w Niemczech i Australii. Echo tej rywalizacji odbiło się również w Polsce (czytaj więcej).

Więcej informacji na temat procesów o prawa patentowe znaleźć można w poniższej infografice opracowanej przez Master of Business Administration.

fot.: onlinemba.com


Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.