Komunikacja SMS w Polsce – co może być dla niektórych zaskoczeniem – ma się dobrze. W czasach smartfonów i komunikatorów mobilnych wciąż wygrywa z tymi nowszymi rozwiązaniami. Dlaczego?
Raport na temat preferencji komunikacyjnych Polaków przedstawiła platforma SerwerSMS. Tegoroczna edycja jest już trzecią z tej serii. Pozwala to na porównanie wyników badań i określenie tendencji panujących wśród użytkowników telefonów.
Jak mówi Artur Sadowski, CEO w Platformie SerwerSMS.pl, i potwierdza to porównanie poprzednich badań, popularność komunikacji za pomocą SMS-ów ciągle rośnie. Do codziennego korzystania z SMS-ów przyznaje się aż 65 proc. badanych Polaków. W dodatku już 33 proc. Polaków korzysta z urządzeń mobilnych, a wraz z nimi rozwija się rynek m-commerce. Zarówno z punktu widzenia marketerów jak i klientów komunikacja SMS-owa jest bardzo ważna. I z pewnością nie zapowiada się na spadek zainteresowania tym typem komunikacji.
Bardzo duży odsetek osób posiada smartfony, więc wydawałoby się, że SMS-y zostaną wyparte przez darmowe komunikatory. Jednak jak wskazali respondenci, SMS-y zapewniają szybsze dostarczanie wiadomości niż w przypadku nowoczesnych komunikatorów (45,8 proc.) prostotę użytkowania (33,6 proc.), niski koszt (30,6 proc.), uniwersalność (23,7 proc.), większy zasięg usługi (19,5 proc.) i bezpieczeństwo(6,8 proc.).
Popularność SMS-ów potwierdzają trzy wykresy: korzystania z tego typy komunikacji, częstotliwości wysyłania i odbierania krótkich wiadomości oraz liczby wysłanych SMS-ów w skali tygodnia.
Co ciekawe, użytkownicy smartfonów chętniej korzystają z SMS-ów (58%) niż z komunikatorów. Co prawda wysłanie SMS-a obarczone jest bezpośrednią opłatą (chociaż u operatorów otrzymujemy już często pakiet smsów bez limitu), jednak obsługa komunikatorów wymaga połączenia z internetem, z czym w wielu miejscach jest jeszcze problem.
Korzystanie z usługi SMS Premium
W tym miejscu warto przypomnieć, że SMS Premium to krótka wiadomość tekstowa, droższa niż standardowy SMS, wykorzystywana w celach marketingowych. Jak się okazuje, ponad 32% badanych osób deklaruje korzysta nie z tego typu usługi, a najczęściej robią to kilka razy w roku.
Warto zwrócić także uwagę na kwoty, jakie badani przeznaczają na usługę SMS Premium. Najwięcej jest tych, którzy wydają do 5 zł. Wydawałoby się, że takie kwoty wnoszą niewiele do akcji promowania usługi lub produktu, jednak w wielu przypadkach właśnie te działania w znaczny sposób przyczyniają się do promocji. Oczywiście nie są to duże kwoty,ale zauważono tendencję rosnącą, co pozwala przypuszczać, że ta usługa będzie cieszyć się coraz większą popularnością.
Dla marketerów i innych osób korzystających z tej usługi ważne mogą być także odpowiedzi na pytanie o cele, na które najchętniej skorzystaliby z SMS-ów Premium. Poniższy wykres daje dużo do myślenia organizacjom pozarządowy prowadzącym akcje charytatywne oraz instytucjom i firmom zajmującymi się płatnościami.Wygląda na to, że SMS-y Premium to dobra droga rozwoju marketingu prowadzonego w tych obszarach.
Istotne są także odpowiedzi na pytanie o powody niekorzystania z SMS Premium. Ponad 40 proc. badanych zadeklarowało brak potrzeby korzystania z takiej usługi. W połączeniu z 24 proc. którym brakuje wiedzy na temat tej usługi, daje to sporą przestrzeń do podwyższania świadomości i budowania popytu.
Wykorzystywanie SMS-ów w marketingu
Jak wynika z badania, 39% ankietowanych chciałoby otrzymywać wiadomości o promocjach w sklepach i punktach usługowych, z tego prawie 48% to kobiety (mężczyźni to nieco pond 30 %). Dokładnie tyle samo kobiet i mężczyzn potwierdziło, że SMS-y z ofertą promocyjną mogłyby ich skłonić do odwiedzenia strony internetowej sklepu lub punktu usługowego w celu bliższego zapoznania się z ofertą.
Od razu pojawia się pytanie: jakich branż w największym stopniu dotyczy chęć otrzymywania wiadomości przez potencjalnych klientów. Okazuje się, że największe zainteresowanie budzą odzież i rozrywka. Działający w tych branżach powinni zwrócić baczną uwagę na ten kanał komunikacji.
O wiele korzystniej wygląda odsetek badanych, którzy chcieliby otrzymywać SMS o swoich ulubionych markach, usług i produktach. Aż 77,3% zdecydowanie potwierdza taką chęć. Ponad 83% chciałby także otrzymywać w ten sposób informacje o transakcjach zawiązanych podczas zakupów online. Do tych wskazań należałoby dodać preferowaną częstotliwość otrzymywania takich wiadomości.
Podsumowując, komunikacja SMS-owa ma się bardzo dobrze, pomimo dynamicznie zwiększającego się rynku smartfonów a wraz z nim rynku aplikacji na urządzenia mobilne. Popularności krótkich wiadomości nie przeszkadza fakt, że są one płatne. A SMS-y Premium? Nie są jeszcze tak popularne jak na Zachodzie, jednak wykorzystywanie i akceptacja ze strony klientów regularnie wzrasta. A ten sposób komunikacji najkorzystniejszy jest dla przedsiębiorców działających w branży odzieżowej i rozrywkowej.
Pełną wersję raportu Komunikacja SMS w Polsce w 2014 roku już niedługo będzie można pobrać ze strony SerwerSMS. A już teraz dostępne są tam dwie poprzednie wersje raportu.