W Polsce ogłoszono specjalną ustawę, wprowadzającą w kodeksie pracy formę przymusowej, zdalnej pracy zleconej pracownikowi. Jak przygotować do tego zespół i organizację?
Koronawirus i zmiana regulacji prawnych
Na początku marca w szybkim tempie przeprocesowano w sejmie I, II i II czytanie nowej ustawy, której celem jest profilaktyka, zwalczanie i przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się wirusa COVID-19. 3 marca ustawa przyjęta przez Sejm trafiła na ręce Marszałka Senatu oraz Prezydenta RP. Nowe przepisy zyskały poparcie obu organów i weszły w życie 8 marca 2020.
Jedną z głównych przyczyn zachorowań jest bezpośredni kontakt z osobą zarażoną koronawirusem, stąd w nowej ustawie znalazła się wzmianka dotycząca możliwości pracy zdalnej. Dają one pracodawcom m.in. możliwość przymusowej zmiany trybu pracy pracownika na pracę zdalną w związku z działaniami prewencyjnymi. Nowe przepisy uzupełniły ustawę z 5 grudnia 2008 regulującą kwestie zapobiegania oraz zwalczania zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. W tej sytuacji, organizacja musi w pierwszej kolejności przygotować odpowiednie narzędzia i infrastrukturę (m.in. usługi VPN), aby zachować ciągłość obsługi klienta, dobrej komunikacji i współpracy zespołów.
Jakie narzędzia mogą nam w tym pomóc?
Na czym pracować w domu?
Pakiety Office365 oraz G Suite to najpopularniejsze rozwiązania dla tzw. home office na świecie. Dostaniemy tam m.in. dostęp do plików i dokumentów z dowolnego urządzenia, pracę współdzieloną z innymi pracownikami, odbieranie i wysyłanie maili oraz kontakt za pośrednictwem czatów i wideokonferencji online.Są także wyposażone w pełen pakiet programów biurowych, takich jak m.in: Word; Dokumenty Google; Excel; Arkusze Google; PowerPoint; Prezentacje Google. Pracownicy otrzymają też przestrzeń wirtualną w chmurze, gdzie mogą przechowywać i edytować pliki bez konieczności fizycznego ich posiadania na dysku twardym.
A co z komunikacją?
Do wyboru mamy kilka komunikatorów, m.in.:
Microsoft Teams – komunikator biznesowy wchodzący w pakiet Office 365, dzięki któremu:
- przeprowadzisz rozmowy w formie chatu lub wideokonferencji z dowolnym pracownikiem w firmie,
- prześlesz pliki dokumentów lub obrazy,
- umówisz i skonfigurujesz spotkania w kalendarzu oraz zaprosisz na nie innych członków organizacji.
Teams skupia w sobie wszystkie najważniejsze narzędzia z punktu widzenia komunikacji w biznesie i administracji, zapewnia bardzo wysoki poziom dostępności oraz sprawną wymianę informacji.
Google Hangouts – łatwy w obsłudze i wygodny komunikator wbudowany w pakiet narzędzi G Suite. Podobnie jak w przypadku Microsoft Teams, umożliwia wykonywanie połączeń audio i wideo, chaty pisane oraz wysyłanie zaproszeń do udziału w rozmowie użytkownikom zewnętrznym.
Ciekawą alternatywą dla Hangouts jest Google Meet umożliwiające organizację szkolenia (zdalnie) dla większej liczby użytkowników. To świetne narzędzie dla szkoleniowców lub trenerów organizujących takie wydarzenia.
Wybór chmury
Podczas gdy pracownicy są rozlokowani poza siedzibą firmy, ważną kwestią jest zapewnienie bezpiecznej i wydajnej przestrzeni wirtualnej, dzięki której grupa pracowników będzie swobodnie wymieniać, tworzyć i udostępniać dokumenty. Ograniczy to czas, który przeznaczy na niepotrzebne wysyłania kolejnych wersji plików na adresy mailowe. Polecanymi rozwiązaniami dla biznesu, zapewniającymi wysoką efektywność podczas pracy zdalnej są:
Microsoft OneDrive dla firm
Jest ono w pełni kompatybilne z aplikacjami takimi jak Word, Excel oraz PowerPoint, ale oczywiście nie ogranicza się do udostępniania tylko plików zapisywanych w tych programach. Dzięki silnemu szyfrowaniu przechowywanych w chmurze danych firmy, korzystające z Microsoft OneDrive, mają pewność, że ich dokumenty i pliki są bezpieczne nawet poza biurem.
Google Drive to przestrzeń wirtualna dostarczana wraz z pakietem G Suite, w której można skorzystać z dowolnego urządzenia z dostępem do sieci. Ważnym aspektem pracy grupowej, będąc w domu jest fakt, iż Google Drive oferuje współdzielenie dokumentów przez pracowników, tworzenie ich oraz historię zapisanych zmian w czasie rzeczywistym. Od niedawna Google Drive wspiera również formaty dokumentów, zapisane wcześniej w Office 365.
Dropbox to funkcjonalna przestrzeń wirtualna w chmurze. Mocną stroną usługi jest szyfrowanie połączenie 256-bitowym kluczem AES i SSL/TLS. To zapewnia bardzo wysoki poziom poufności i bezpieczeństwa danych firmowych. W dodatku, posiada pełną kompatybilność dla dokumentów programu Office 365 oraz funkcję kopii zapasowej do 180 dni wstecz. Jedną z funkcji wchodzących w skład usługi jest Paper – edytor dokumentów tekstowych oraz notatek.
Czy dział IT również może nam pomóc zdalnie?
Tu z pomocą przychodzi TeamViewer – narzędzie polecane dla działów technicznych oraz obsługi klienta. To proste w obsłudze narzędzie do udzielania zdalnej pomocy na komputerze drugiego użytkownika. W sytuacji, gdy z powodu pracy zdalnej część lub cały zespół przebywa poza siedzibą firmy bardzo ważnym aspektem jest zachowanie możliwości dostępu do sprzętu służbowego przez np. dział techniczny w firmie. TeamViewer wewnątrz firmy umożliwia m.in. zdalne naprawienie komputera bądź oprogramowania, rozwiązanie problemu technicznego, instalację nowego oprogramowania; dokonanie aktualizacji; wpisanie hasła administratorskiego i wiele więcej.
Czy praca zdalna może być efektywna?
Nie ulega wątpliwości, że sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa COVID-19 jest dużym sprawdzianem dla każdej firmy, która opierała się wcześniej na pracy stacjonarnej w biurze lub wynajętej przestrzeni. Przejście na tryb zdalny wymaga od nich – jeżeli nie opracowały wcześniej odpowiednich procedur – sprawnej reorganizacji i użycia nowych narzędzi.
Użycie odpowiednich narzędzi do pracy zdalnej w przypadku większych firm rozwiąże zdecydowaną część problemów komunikacyjnych, poza fizyczną obecnością i rozmową twarzą w twarz. Większość z nich jest dostępna zarówno w wersji dekstopowej, jak i mobilnej.
Źródło: informacja prasowa