SMS to jedna z najpopularniejszych i najszybszych form kontaktu. Jednak jak wygląda jej sytuacja w dobie smartfonów i komunikatorów? Właśnie opublikowano raport z badania konsumenckiego o „Komunikacji SMS w Polsce 2015”. Jakie są jego wyniki?
Badanie zostało przeprowadzone metodą Computer-Assisted Web Interview, czyli badaniach ilościowych wspieranych przez wywiad internetowy. Zleciła je Platforma SerwerSms.pl. i wzięło w nim udział 3948 ankietowanych. Przeważali mężczyźni (ponad 54 procent). Głównie były to osoby w wieku 25-34 lub 18-24 (w obu przypadkach ponad 30 procent), z wykształceniem średnim lub wyższym, lecz o dochodach mniejszych niż 1300 zł, a także mieszkające w miastach powyżej 200tys. lub na wsi.
Za co najbardziej cenimy SMS?
Dla użytkowników telefonów liczy się przede wszystkim nieskomplikowana forma komunikacji – ponad ¾ respondentów wskazało prostotę korzystania za najcenniejszy aspekt SMS, a kilka procent mniej łatwość dostępu. Około 65 procent wytypowało szybkość dostarczania oraz uniwersalność. Istotny jest również czas dostarczenia i to, że w zależności od sytuacji i charakteru treści jest to raczej każdorazowo dobra droga przekazu treści. 57 i pół procent za najistotniejszą uważa gwarancję dostarczenia do odbiorcy. Najrzadziej wskazywano na zasięg usługi jako największy atut tego sposobu porozumiewania się.
Wszyscy Polacy SMSują?
Aż 97,2 procent badanych wysyła SMSy, a 80 procent korzysta z wiadomości tekstowych codziennie. Wynika z tego, że dla mieszkańców Polski jest to bardzo ważna i często używana forma kontaktu z innymi. W przypadku MMS proporcje są nieco inne – ponad 20 procent mniej, około 71 procent korzysta z MMS. Blisko 30 procent nie wysyła wiadomości multimedialnych.
O czym piszemy?
Przez wiadomości SMSowe najczęściej ustalamy godziny i miejsca spotkania (71,6 procent). Z łatwością kontaktujemy się także w sprawach bieżących takich jak zakupy czy przypomnienie o rachunkach (55,6 procent). Dla ponad połowy jest to dobra forma podtrzymania kontaktu. Niewiele mniej procent wskazało, że przez wiadomości tekstowe wysyła życzenia na różne okazje. Niecałe 50 procent załatwia za pomocą SMSów sprawy rodzinne. Rzadziej informuje w ten sposób o ważnych wydarzeniach z życia. Polacy wykorzystują zatem SMSy zarówno przy sprawach codziennych i kontakcie z najbliższymi, jak i okolicznościowych.
Kiedy wysyłamy wiadomości tekstowe?
Sytuacje w jakich najczęściej wysyłamy SMS to podróż – zarówno autem, jak i komunikacją miejską czy pociągiem. Piszemy także podczas leżenia w łóżku oraz w czasie oczekiwania w kolejce. Robiąc zakupy w sklepie także chętnie kontaktujemy się z innymi w ten sposób. W godzinach pracy i w szkole również jesteśmy w stanie wygospodarować czas na skorzystanie z telefonu. Ponad 2 procent deklaruje wysyłanie wiadomości podczas stosunku seksualnego.
SMSy Premium
Korzystanie z wiadomości Premium, czyli tych o podwyższonej opłacie, deklaruje 66,3 procent ankietowanych. Robią to najczęściej osoby z wykształceniem średnim, między 25, a 34 rokiem życia, zamieszkujące miasto do 200 tysięcy, zarabiające w przedziale 1300-3000zł. SMS tego typu chętniej wysyłają mężczyźni. Badani wykazali również, że są świadomi kosztów takich wiadomości. Zaledwie 8,5 procent wysyła SMS Premium bez wiedzy o jego koszcie. 72 procent ankietowanych robi to kilka razy w roku. Znacznie mniej, bo 21,4 procent kilka razy w miesiącu, a tylko 6,5 procent kilka razy w tygodniu. Polacy decydują się więc na wysyłanie droższych wiadomości zaledwie kilka razy na dwanaście miesięcy.
Droższe SMSy wysyłamy przede wszystkim na cele charytatywne (62 procent), przy okazji udziału w quizach i konkursach (40,8 procent), a także głosując w programach telewizyjnych, radiowych lub internetowych (40,1 procent). Ponad połowa mniej, 17,7 procent ściąga dzwonki i gry. Tylko niecałe 14 procent kupuje treści mobilne takie jak czasopisma i gazety, a pół procent mniej, korzysta z usług serwisów informacyjnych takich jak np. SMS z prognozą pogody. Najrzadziej wykorzystujemy SMS w celach edukacyjnych – do nauki słówek czy savoir-vivre.
SMS od instytucji publicznych
Wiadomości tekstowe od instytucji publicznych otrzymało 32,6 procent badanych. W ponad połowie przypadków był to SMS od urzędu, nieco rzadziej od przychodni czy szpitala (42,3 procent). Tylko trochę ponad 1/5 dostało w ten sposób komunikat od uczelni lub szkoły. Zdajemy sobie sprawę z korzyści płynących z takiej formy komunikacji – najważniejsze jest dla nas, że komunikat trafia bezpośrednio do zainteresowanego, jest to dla nas oszczędność czasu, a wiadomości są dostarczane i odbierane szybko. O czym chcemy być powiadamiani za pomocą SMSów? Przede wszystkim o statusie spraw publicznych, wizytach lekarskich, odbiorze recept czy wynikach badań, a także lokalnych zagrożeniach takich jak burze czy powodzie. Rzadziej zależy nam na przypomnieniu o zapłacie podatku, wynikach egzaminu czy korkach i sytuacjach na drodze. Tylko trochę ponad 1 procent wskazało na inne sprawy niż wyżej wymienione.
SMS w marketingu produktów i usług
66 procent respondentów otrzymuje za pomocą SMSów oferty ze sklepów czy rabaty. Co ciekawe, aż 7 na 10 osób, które otrzymuje wiadomości od sklepów lub usługodawców wskazuje, że chciałoby wciąż je otrzymywać. Co 3 osoba jest niezadowolona z tego typu komunikatów, a za przyczynę takiego stanu rzeczy wskazuje się ich zbyt dużą ilość lub częstotliwość. Z raportu wynika także, że dla aż 86,5 procent biorących udział w badaniu postrzega SMSy z promocjami i rabatami za ciekawszą informację niż zwykła wiadomość. Najbardziej cieszy nas otrzymywanie promocyjnych wiadomości tekstowych dotyczących odzieży i obuwia, RTV i AGD, kultury i rozrywki, restauracji i kawiarni, transportu oraz kosmetyki lub fryzjerstwa.
E-zakupy
Robiąc internetowe zakupy zależy nam na uzyskaniu SMSem informacji z potwierdzeniem wysyłki zamówienia, przewidywaną datą dostarczenia wysyłki, jej numerem, podmiotem realizującym wysyłkę czy deklaracją otrzymania płatności. Chcielibyśmy również wiedzieć czy zamówienie wpłynęło oraz czy rozpoczęto jego realizację.
Usługi lokalne
Informacje regionalne, które chcielibyśmy otrzymywać to treści dotyczące restauracji i kawiarni, rozrywki np. lokalnych koncertów, usług kosmetycznych, fryzjerskich czy medycznych. Mniej istotne są SMSy dotyczące usług bankowych/finansowych czy od mechanika. Inne treści to niecałe 2 procent.
SMS a aplikacje mobilne
Zaskakujący może być fakt, że w porównaniu SMSów i komunikatorów, mimo rozwoju technologii i nieustannego napływu coraz to nowych aplikacji mobilnych, to SMSy są lepiej oceniane. Według badanych korzystanie z nich jest mniej skomplikowane i szybsze. Jedynym aspektem w jakim lepiej wypadły komunikator jest koszt usługi. W większości przypadków pobranie aplikacji jest darmowe a przesył treści odbywa się za pomocą sieci, więc nie generuje dodatkowych kosztów.
Podsumowanie
Z raportu jednoznacznie wynika, że Polacy kochają komunikację za pomocą SMSów. Z upływem lat popularność tej formy komunikacji nie maleje. Mimo, że 87 procent ankietowanych deklaruje posiadania smartfonów i ma dostęp do szerokiego spectrum aplikacji mobilnych prostota i łatwość korzystania SMS wciąż wygrywa z komunikatorami. Tylko niecałe 2 procent wskazało, że nie wysyła wiadomości tekstowych. Ustalamy w ten sposób spotkania i sprawy bieżące. Piszemy w podróży, łóżku czy kolejce. Ważne jest, że badania wykazało także pozytywny odbiór treści promocyjnych oraz rabatowych wśród respondentów. Jest to dobra prognoza dla firm i instytucji publicznych – klienci doceniają bezpośredniość i wygodę przekazu oraz nienachalne informacje w przypadku ofert. Czyżby wiadomości tekstowe były najbardziej interdyscyplinarną formą komunikacji w dzisiejszych czasach?