Blisko 2/3 polskich internautów ma smartfony. Aplikacje mogą być z reklamami, ale za darmo: MEC prezentuje badanie „MEC Mobile Report”.
Po okresie stabilizacji w 2012 r., rynek smartfonów znów zaczyna rosnąć. Już 61 proc. internautów jest posiadaczami tych urządzeń, a ponad ¼ z nich twierdzi, że nie wyobraża sobie życia bez smartfona.
O 17 proc. – z 53 proc. do 61 proc. – wzrósł w 2014 r. odsetek posiadaczy smartfonów wśród polskich internautów – wynika z czwartej, najnowszej edycji badania „MEC Mobile Report” zrealizowanego przez dom mediowy MEC.
Telefony z internetem są najmocniej rozpowszechnione wśród 15-19 latków – 78 proc. z nich ma smartfon (w 2013 r. – 60 proc.). Jednak największy, aż 45-procentowy wzrost popularności tych urządzeń nastąpił w grupie 45-49 latków, już 57 proc. z nich deklaruje korzystanie z internetu w swoim telefonie.
Wraz z ich upowszechnianiem, zmienia się rola smartfonów w życiu konsumentów. 27 proc. właścicieli tych urządzeń – o 5 p. procentowych więcej niż rok wcześniej, nie wyobraża sobie życia bez smartfona.
W porównaniu z poprzednimi latami, badani coraz częściej wykorzystują internet w telefonach do kontaktów ze znajomymi – poprzez Facebook (46 proc.) czy prywatną pocztę (41 proc.). Korzystanie z Facebooka jest znacznie powszechniejsze wśród kobiet (blisko 60 proc. wobec zaledwie 31 proc. mężczyzn), a spośród grup wiekowych korzystanie z Facebooka w telefonie jest najpopularniejsze wśród 15-19 latków (ponad 76 proc. z nich przez telefon łączy się z tym portalem).
Ostrożnie z finansami
Wciąż nieliczni użytkownicy smartfonów używają ich do załatwiania „poważniejszych” spraw – jak transakcje finansowe (13 proc.) czy robienie zakupów (4 proc.). O ile w finansach widać trend wzrostowy – rok wcześniej tylko 9 proc. badanych korzystała z komórki przy ich obsłudze, to zakupy za pomocą smartfona od 2 lat robi ten sam odsetek właścicieli telefonów z internetem.
Smartfonowcy coraz częściej instalują na swoich telefonach dodatkowe aplikacje – ściąga je już 72 proc. właścicieli tych urządzeń, o 5 p. proc. więcej niż rok wcześniej. Większość użytkowników ma jednak nie więcej niż 10 dodatkowych aplikacji.
Większość użytkowników poprzestaje na darmowych opcjach. Mając do wyboru płatne aplikacje bez reklam i bezpłatne z reklamami, wolimy nie płacić, a w zamian mieć styczność z komunikacją marketingową. Tylko 17 proc. właścicieli smartfonów ściąga zarówno płatne jak i bezpłatne aplikacje i – co ciekawe – odsetek użytkowników, którym zdarza się za nie płacić, lekko spadał na przestrzeni dwóch ostatnich lat.
– Przyzwolenie na reklamy to pozytywny sygnał dla marketerów. Już 55 proc. właścicieli smartfonów twierdzi, że zetknęło się z reklamami na swoich urządzeniach, do 40 proc. wzrósł też odsetek smartfonowców, którzy szukali dodatkowych informacji o markach pod wpływem promocji – mówi Izabela Albrychiewicz, CEO MEC. – Już ponad 2/3 grupy tzw. grupy komercyjnej to posiadacze smartfonów, którzy coraz częściej korzystają z sieci za pośrednictwem tych urządzeń. Tak więc pytanie dla marketerów brzmi nie „czy”, ale „jak” być tam dla nich dostępnym ze swoją marką – dodaje.
Wyniki „MEC Mobile Report” pokazują dalszy potencjał rozwoju rynku smartfonów, ale głównie w obrębie ich aktualnych posiadaczy. Wśród tych, którzy mają swój aparat od przynajmniej 6 miesięcy, prawie połowa myśli o wymienieniu go na nowy. Wśród tych, którzy smartfona nie posiadają, tylko 13 proc. rozważa jego zakup.
Badanie „MEC Mobile Report” zrealizowano w maju br., na próbie 1353 Internautów w wieku 15+.