W krajach Europy kontynentalnej w dalszym ciągu dobrze radzi sobie Nokia, z kolei w USA i Wielkiej Brytanii bardzo dobrą sprzedaż ma HTC. Apple ustępuje natomiast Google na rynku systemów operacyjnych, gdzie iOS przegrywa rywalizację z Androidem.
Urządzeń mobilnych przybywa na świecie w błyskawicznym tempie. Pociąga to za sobą zaostrzenie rywalizacji na rynku ich producentów, jak również dostawców oprogramowania. O podsumowanie obecnej kondycji rynku mobilnych urządzeń i aplikacji pokusiła się firma comScore. Twórcy raportu „2012 Mobile Future In Focus” przyjrzeli się najbardziej rozwiniętym pod tym względem lokalnym rynkom. Pod lupę wzięto więc USA, Kanadę, Japonię oraz pięć najsilniejszych gospodarek Europy: Niemcy, Francję, Wielką Brytanię, Włochy oraz Hiszpanię.
W Wielkiej Brytanii i Hiszpanii smartfony stanowią już ponad 50% urządzeń mobilnych
Ostatnich kilkanaście miesięcy przyniosło bardzo dynamiczny wzrost popularności smartfonów. Ich pozycja na rynku urządzeń mobilnych cały czas rośnie. W Wielkiej Brytanii i Hiszpanii penetracja smartfonów przekroczyła już 50%. Najmniejszą popularnością wśród użytkowników mobilnych urządzeń cieszą się w Niemczech (37%). Widać jednak, że tempo rozprzestrzeniania smartfonów jest spore, bowiem w prawie każdym z poniżej wyszczególnionych państw odsetek ten wzrósł w ciągu 12 miesięcy o kilkanaście procent. Wyjątkiem są jedynie Włochy.
Europejczycy nadal przywiązani do Nokii
Jak radzą sobie poszczególni producenci? W Europie kontynentalnej dobrą pozycję na rynku producentów smartfonów zachowuje Nokia (lider w Niemczech, Włoszech i Hiszpanii). Mocne są również Apple i Samsung. Inaczej jest w Wielkiej Brytanii, gdzie struktura rynku wygląda podobnie do tej w USA: liderem jest Apple a pozostałe dwa miejsca na podium okupują HTC oraz kanadyjski Research In Motion, producent smartfonów BlackBerry. RIM jeszcze silniejszą pozycję ma na rodzimym rynku, gdzie przewodzi stawce. Z kolei w Japonii, poza Apple, na wygodnych pozycjach usadowiły się tamtejsze Sharp i Sony Ercisson. Jeśli wziąć pod uwagę cały rynek mobilnych urządzeń (lewa kolumna), zauważalna jest dosyć znacząca pozycja LG w kilku krajach.
Warto wszakże pamiętać, że w świetle najnowszych danych palmę pierwszeństwa w globalnej sprzedaży smartfonów dzierży obecnie Samsung, zapewne dzięki świetnej pozycji koncernu na rynkach azjatyckich.