O czym pamiętać chcąc promować aplikacje mobilne? Jakie ich aspekty szczególnie uwzględnić w swoich działaniach?
W App Store można znaleźć ponad dwa miliony aplikacji, w Google Play – około trzech milionów. Sklep App Store odnotowuje ponad 30 miliardów, a Google Play ponad 70 miliardów pobrań rocznie. Aby aplikacja zaistniała i odniosła sukces, ze względu na tak dużą konkurencję trzeba więc działać szybko i skutecznie. Działania reklamowe muszą być różnorodne i efektywne już w momencie wprowadzenia aplikacji mobilnej do sklepu.
Skuteczna strategia
Chcąc wypromować aplikację mobilną trzeba się zastanowić, co wpływa na to, że użytkownik zechce zainstalować aplikację na swoim urządzeniu, a do tego będzie chciał z niej regularnie korzystać. Warto wskazać korzyści płynące z użytkowania aplikacji oraz możliwości, jakie nam oferuje, aby to właśnie ją wybrał nasz odbiorca. Jest to bardzo istotne, ponieważ mimo wielu pobrań, większość użytkowników wykorzystuje na co dzień nie więcej niż 10 aplikacji!
Do najważniejszych czynników wpływających na chęć instalacji danej aplikacji należy rzeczywista potrzeba, wynikająca z problemu, który chce rozwiązać użytkownik. Do innych czynników należą rekomendacje użytkowników, a także atrakcyjna reklama. Znając owe czynniki powinniśmy komunikować je w swoich działaniach promocyjnych.
Aplikacja, jako odpowiedź na realne potrzeby
Potrzebą użytkownika może być chęć łatwej obróbki zdjęć na telefonie, wygodnego zapisywania notatek, nauki języka obcego, motywowania się do regularnych ćwiczeń, poszukiwanie rozrywki i wiele innych. Do czasu, gdy aplikacja nie osiągnie naprawdę dużej popularności będzie ona wyszukiwana za pomocą słów kluczowych. Dlatego niezwykle ważnym aspektem jest zoptymalizowanie aplikacji i jej opisów pod kątem kluczowych funkcjonalności, po których użytkownicy będą mogli wyszukać aplikację w sklepie.
Oczywiście w momencie, kiedy użytkownik trafi na nią, ogromną rolę odegra przyciągająca wzrok ikona, atrakcyjne screenshoty, a także dobrze skonstruowany opis.
Rekomendacje
W dalszej kolejności należy zadbać o pozytywne opinie użytkowników. Warto jednak pamiętać, że nie tylko one mają ogromną siłę oddziaływania. Aplikacją warto zainteresować influencerów – blogerów i vlogerów. Można też spróbować nawiązać kontakt z mediami. Można szukać tytułów z branży mobilnych technologii, ale warto też zainteresować się mediami lokalnymi. Jest wielce prawdopodobne, że lokalne portale internetowej, lokalna prasa, a nawet telewizja opublikują materiał o innowacyjnych pomysłach przedsiębiorców ze swojego regionu!
Starania o rekomendacje w różnych źródłach są niezwykle ważne, ponieważ wielu ludzi podejmuje decyzje w oparciu o cudze opinie lub rekomendacje swoich idoli.
Kampania reklamowa
Efektywne działania marketingowe możemy przeprowadzić na dziesiątki różnych sposobów. Z pomocą przychodzą social media, czy też e-mail marketing. Można założyć bloga lub reklamować aplikację na już posiadanej stronie/blogu internetowym. W ostatnim przypadku świetnie sprawdzi się pop-up informujący o tym produkcie. Dobrze sprawdza się także dystrybucja krótkiego wideo opowiadającego o aplikacji, które można potraktować też, jako filmik instruktażowy, szczególnie, jeśli aplikacja należy do tych mniej intuicyjnych i bardziej specjalistycznych.
Nieszablonowe działania
Warto też wykorzystać nietypowe działania. Przykładem może być ograniczona liczba pobrań, co wzmaga zainteresowanie aplikacją. Innym sposobem może być zgłoszenie aplikacji do konkursów typujących najlepsze aplikacje mobilne. Można też wykorzystać kody QR dystrybuowane w różnych materiałach reklamowych, które przeniosą zainteresowaną osobę bezpośrednio do sklepu z aplikacjami. Ciekawym sposobem jest wypuszczenie materiału będącego zapowiedzią nowego programu mobilnego. Jest to tzw. teaser. Najczęściej ma on postać materiału wideo, ale można go przygotować w inny sposób – na przykład z pomocą serii postów w social media. Korzystając z takich metod można osiągnąć naprawdę zadowalające efekty.