Dominującą formą kontaktu z klientem jest wciąż kontakt osobisty lub telefoniczny, mimo to rola aplikacji mobilnej i kontaktu za pośrednictwem urządzeń mobilnych wciąż jest niedoceniana. Skoro jednak szacunkowo blisko 12 mln Polaków posiada już smartfon, to niewątpliwie warto inwestować w ten kanał komunikacji.
Większość firm wciąż posiada klasyczną stronę www (51,43%), jednak już co drugie przedsiębiorstwo posiada stronę responsywną lub mobilną, co z pewnością przyczynia się do poprawienia standardów obsługi klienta i komunikowania się z nim. Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu „Organizacja w otoczeniu mobilnym” głównym powodem wdrażania nowych technologii mobilnych jest właśnie poprawa komunikacji z klientem oraz możliwość promowania firmowych usług za pośrednictwem kanału mobilnego.
Wdrożenie rozwiązań mobilnych pozwala na optymalizację procesów wewnątrz firmy oraz podniesienie efektywności działań. Rozwiązania mobilne to także stały kontakt i kontrola wewnątrz przedsiębiorstwa.
Obecnie w obrębie technicznych rozwiązań mobilnych mamy możliwość skorzystania z: aplikacji natywnej, aplikacji webowej (m-strona/strona dedykowana), aplikacji hybrydowej (wraper), strony responsywnej. Szczegółowy wykaz zalet i wad dotyczących powyższych rozwiązań przedstawiają autorzy w raporcie.
Klucz do skuteczności kampanii mobilnej
Oczywiście, aby nasze działania w sferze mobilnej byłby skuteczne, tak jak w przypadku każdej innej strategii marketingowej ważne jest podjęcie kilku kroków, które powinny być z góry zaplanowane i wdrożone jako całość. Najważniejszym zadaniem jest zorientowanie się na potrzeby klientów, tak aby ułatwić im życie i pomóc rozwiązać problem, co przełoży się na zaangażowanie klienta i sprzedaż. Najważniejsze kroki według autorów raportu to:
- Zdefiniowanie celów
- Zbadanie rynku
- Zaznaczenie obecności na rynku
- Wykorzystanie potencjału medium
- Analizowanie i optymalizowanie
O badaniu
Raport: „Organizacja w otoczeniu mobilnym” kierowany jest do właścicieli dużych i małych przedsiębiorstw. W raporcie przedstawiono informacje na temat funkcjonowania mobilnego eko-systemu w Polsce. Odnajdziemy tam również informacje na temat płatności mobilnych, jak obliczyć opłacalność inwestycji, wnioski dotyczące trendów (w tym urządzeń typu iBeacon). Autorami raportu są Katarzyna Dworzyńska, Cezary Jarosz, Paweł Majchrzak, Michał Kiełtyka, Michał Giera, Grzegorz Chyliński, Łukasz Felsztukier we współpracy z partnerami raportu oraz firmami, których przedstawicielami pozostają autorzy. Cały raport można pobrać na oficjalnej stronie projektu.