Znajdujesz interesującą Cię aplikację, instalujesz ją, a ona… nie otwiera się albo nie działa prawidłowo. Nie irytuj się, tylko sprawdź, co powoduje taki stan i jak sobie z nim poradzić.
Zainstalowane aplikacje mogą się nie uruchamiać, nie działać prawidłowo, zawieszać albo samowolnie zamykać. Najczęściej powodem takiego stanu rzeczy są problemy z kodem, brak miejsca w pamięci urządzenia, korzystanie ze starej wersji aplikacji lub niestabilne połączenie z internetem.
Chcąc usprawnić działanie problematycznych aplikacji, warto wyjść od optymalizacji połączenia internetowego, a także od zwolnienia miejsca w pamięci urządzenia. Dzięki temu zyskasz pewność, że wina za nieprawidłowe działanie programu nie leży po stronie czynników zewnętrznych. Gdy uda się ustalić, że przyczyna tkwi w samej aplikacji, można spróbować ją naprawić.
Jak naprawić zainstalowaną aplikację?
Na początek warto zacząć od najprostszego rozwiązania, czyli od ponownego uruchomienia telefonu. Ponowne załadowanie systemu operacyjnego po zresetowaniu telefonu często już na starcie eliminuje ewentualne problemy z aplikacjami. Jeśli jednak to nie pomogło, to warto sprawdzić, czy nie ma dostępnych aktualizacji zarówno dla konkretnej aplikacji, jak i dla całego systemu. Czasem wyłączamy powiadomienia o konieczności dokonania aktualizacji, odkładamy to na później i zapominamy o sprawie, a tymczasem może to być bezpośrednim powodem nieprawidłowego działania telefonu i zainstalowanych w nim apek. Aktualizacje nie pomogły? W takim razie należy wymusić zatrzymanie aplikacji. Można to zrobić w ustawieniach smartfona. Po dokonaniu tej operacji można spróbować ponownie uruchomić program. Można też wyczyścić pamięć podręczną i dane aplikacji. Ta metoda bardzo często rozwiązuje problem awarii aplikacji, dzięki usunięciu zbędnych danych. Bardziej radykalnym rozwiązaniem jest całkowite odinstalowanie aplikacji i zainstalowanie jej na nowo. Zdarza się, że aplikacja z powodu różnego typu błędów nie została zainstalowana prawidłowo, co z automatu powoduje jej niewłaściwe działanie. W takim wypadku reinstalacja jest jedynym wyjściem. Jeśli i to nie pomaga, pozostaje zresetowanie smartfona do ustawień fabrycznych. Jest to ostatni sposób na drodze rozwiązywania problemów z aplikacjami i ogólnie z działaniem systemu. Oczywiście, zanim wyczyścimy pamięć urządzenia, musimy wykonać kopię zapasową plików. W innym wypadku pożegnamy się ze wszystkimi danymi, w tym ze zdjęciami, filmikami, kontaktami, aplikacjami, zapisanymi hasłami itp.
Pomoc w rozwiązywaniu problemów z aplikacjami
Jeśli po wykonaniu wszystkich powyższych czynności aplikacja dalej nie działa, to ostatnią deską ratunku jest bezpośredni kontakt z deweloperem aplikacji. Deweloperzy odpowiadają za prawidłowe działanie oferowanych przez nich programów i mają za zadanie udzielać pomocy ich użytkownikom. Do dewelopera warto zgłosić się także wtedy, gdy mamy zastrzeżenia co do produktów zakupionych w aplikacji, a także w momencie, gdy mamy trudności w korzystaniu z aplikacji. Kontaktując się z deweloperem, należy napisać, której aplikacji dotyczy problem i na czym on polega, a także jakiej reakcji oczekujesz.