Zobacz, jak postępuje smartfonizacja Polaków

fot. © Robert Kneschke - Fotolia.com

fot. © Robert Kneschke - Fotolia.com

fot. © Robert Kneschke - Fotolia.com

fot. © Robert Kneschke – Fotolia.com

Polska osiągnęła już średni poziom Europy pod względem używalności smartfonów. Aktualnie 44% Polaków posiada tego typu urządzenia, a prawie co drugi używa aplikacji mobilnych. Dostrzegamy też wyraźne rozróżnienie pomiędzy telefonem a smartfonem.

Z najnowszego raportu TNS Polska, opublikowanego w raporcie „Marketing mobilny w Polsce 2013/2014” przygotowanego przez serwis jestem.mobi wynika, że średnio 44% Polaków jest już właścicielami smartfonów. Od dwóch lat ten wskaźnik przyrasta dla Polski mniej więcej o 1/3. W tym tempie za rok wskaźnik posiadaczy smarftonów w Polsce powinien wzrosnąć do około 60%.

fot. Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

fot. Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

Smartfonów używamy przeważnie do tych samych czynności, co zwykłego telefonu, jednak ze względu na dodatkowe udogodnienia i funkcje, do których przystosowane są nowoczesne urządzenia mobilne, smartfon był używany przez Polaków znacznie częściej do Internetu, kalendarza, muzyki, e-maili, połączeń Wi-fi itd. Wszystkie te funkcjonalności smartfona wykorzystywała zawsze znaczna większość ich właścicieli.

fot. Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

fot. Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

Popularność smartfonów jest zróżnicowana w zależności od wieku. Najczęściej ich użytkownikami są najmłodsi w wieku 15-19 lat – aż trzy czwarte badanych. Wraz z wiekiem udział ten maleje do mniej więcej połowy w grupie 40-latków (52 proc. w grupie 40-49 lat). Powyżej 50 lat następuje silniejszy spadek, ale nawet w grupie „60 lat i więcej” prawie co dziesiąty (9 proc.) korzysta ze smartfona.

fot. Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

fot. Marketing mobilny w Polsce 2013/2014

Co ciekawe, najczęściej model telefonu zmieniają osoby w przedziale wiekowym 31-40 lat. Najdłużej z jednego modelu telefon korzystają najmłodsi (16-21) i najstarsi (51-60) – oni wymieniają telefon co 2,5 roku – czytamy w raporcie.

Świadomość wzrasta

Na podstawie danych przedstawionych w raporcie „Marketing mobilny w Polsce 2013/2014” widać wyraźnie, że w 2013 roku 46 proc. posiadaczy smartfonów korzystało z aplikacji mobilnych, co stanowi odsetek o 31 proc. większy niż w roku poprzednim. Z drugiej strony nawet co trzecia osoba deklaruje kompletny brak zainteresowania aplikacjami mobilnymi.

Z różnych przeglądarek internetowych w smartfonach korzysta obecnie 64 proc. Polaków, co daje wynik o 23 procent wyższy niż rok temu. Niestety spada stopniowo zainteresowanie kodami QR. W 2013 roku kody QR były wykorzystywane przez małą grupę osób (6 proc. Polaków).

Badanie pokazuje także, że mimo iż wciąż sms-y dominują na urządzeniach Polaków, to zwiększyła się znacząco popularność komunikatorów mobilnych, takich jak przykładowo Facebook Messenger, GG, Viber, WhatsApp. Obecnie korzysta z nich już 37% Polaków, tymczasem rok temu było ich zaledwie 20%. Zwiększa się też częstotliwość używania tych aplikacji. Więcej informacji w infografice.

fot. jestem.mobi

fot. jestem.mobi

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.