Które smartfony królują na polskim rynku? Czym kierujemy się przy wyborze nowego telefonu i jaki model kupilibyśmy mając nieograniczony budżet? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w kolejnym, trzecim już Smart Raporcie.
Jakie kryteria?
Podczas tej edycji raportu smartfony przydzielono do odpowiednich kategorii: „ekstraklasy” lub „pierwszej ligi”, a o konkretnym dopasowaniu zadecydowali blogerzy, redaktorzy i eksperci. Wszelkie treści podzielono na kategorie wg źródła publikacji, czyli Facebook, mikroblogi, fora, serwisy informacyjne, wideo i inne. Zespół analityków przetwarzał dane wątki w kontekście emocji wyrażanych względem danego modelu.
Badanie Omnibusowe
„Omnibus” to badanie, które pojawiło się po raz pierwszy w Smart Raporcie. Polega na emisji ankiet w formie okien, które są wyświetlane internautom. Próba, licząca 1000 internautów w wieku od 15 lat uwzględniała również zróżnicowanie ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, styl życia, a także wielkość miejscowości zamieszkania.
Statystyki
Bezkonkurencyjne okazały się fora internetowe z wynikiem, tuż za nimi Facebook. Trzecie miejsce na podium zajęły mikroblogi z wynikiem. Najczęściej komentowaną marką okazała się marka HTC. Kolejna marka to SONY, a trzecie miejsce zajęła marka LG. Telefon HTC One M8 z liczbą 485 komentarzy został okrzyknięty najczęściej komentowanym telefonem, podczas gdy telefony LG Nexus 5 oraz Sony Xperia Z3 otrzymały odpowiednio 255 i 205 komentarzy. Dokładnie taka sama hierarchia zachowała się w badaniu dotyczącym ilości pozytywnych komentarzy, w którym HTC zwyciężył zdecydowaną przewagą komentarzy. HTC One M8 to telefon, w którym najczęściej się mówiło się na Facebooku oraz na forach internetowych.
Opinie internautów
Telefon, który otrzymał 100% pozytywnych opinii internautów to Nokia Lumia 1020. Tuż za nią uplasował się LG G2, a na trzecim miejscu Samsung Galaxy 53. Najnowszy telefon giganta, czyli iPhone 6 Plus zajął odległe 15 miejsce, a na ostatniej pozycji znajduje się HTC One M7. Badanie wykazało, że to telefony Nokii uznajemy za najlepsze. Najgorzej oceniamy produkty marki Sagem. Negatywne opinie najczęściej dotyczyły telefonu LG Nexus5, Smasung Galaxy s5, a także jego poprzednika s4.
Co cenimy w poszczególnych modelach telefonów? W iPhonie 5 głównie design, w HTC One M8 również dźwięk i system, a w telefonach Sony Xperia Z2 i Z3 widzimy zalety zarówno w dźwięku, systemie jak i designie. Co ciekawe, telefonom Nokia Lumia 930 i 1020 nie przyznano żadnych zalet.Najczęściej zauważaną wadą telefonów był zdecydowanie ich design. Zarówno telefony Sony Xperia Z1, Z2, Z3, a także iPhone 6 Plus oraz HTC One M7 zostały skrytykowane w tym właśnie względzie.
A o czym internauci najczęściej dyskutowali? O aparatach m.in. w iPhonie, baterii w LG oraz Nokii, oraz designie i systemie telefonów.
Gdzie pojawiały się wątki?
W ostatnim kwartale zeszłego roku na Facebooku najczęściej można było spotkać się z wątkami dotyczącymi HTC, na blogach głównie mówiono o firmie Sony i telefonie Sony Xperia Z1, a LG królowało w kategorii „wideo”. Najwięcej wątków na mikroblogach dotyczyło telefonu LG Nexus 5.Badanie IQS wykazało, że aż 33% użytkowników posiada telefon marki Nokia, co stanowi pierwszą pozycję tego rankingu. Na kolejnych miejscach uplasował się Smasung z 30% i LG z 10%. Badanie wykazało, że mając nieograniczony budżet, internauci zdecydowaliby się jednak na kupno iPhone’a.
Wnioski?
Czego dowiadujemy się dzięki trzeciej edycji Smart Raportu? Tego, że Polacy lubią i głównie używają telefonów z Androidem i mimo tego, że bardzo dużo rozmawiają o telefonach firmy HTC na forach internetowych, to nie uznają tych produktów za najlepsze. Wciąż najpopularniejszą metodą na zakup nowego telefonu stanowi przedłużenie umowy z danym operatorem.
Jesteśmy narodem dość skomplikowanym. Z jednej strony mając nieograniczony budżet zdecydowalibyśmy się na zakup iPhone’a, ale z drugiej strony nie oceniamy go najlepiej, a i tak najmocniejszą pozycję stanowi Nokia, o której często mówi się, że jest w zdecydowanej końcówce jeśli chodzi o telefony. Rynek smartfonowy w Polsce rozwija się niezwykle szybko, zdecydowanie szybciej niż nawet świadomość klienta na ten temat, nie dziwi więc fakt, że już pojawia się ciekawość, co przyniesie kolejny Smart Raport.
Pobierz raport [aby pobrać, należy podać dane osobowe]
Informacje o raporcie
Okres badania to IV kwartał 2014 roku. Patronat medialny nad raportem sprawuje MobileClick.
Partnerami raportu zostali Media Moon VIDEO, Brand24, IQS oraz Hostersi. Raport to efekt przetworzenia prawie 25 000 wątków dotyczących wybranych modeli telefonów oraz poszczególnych marek. Treści, które się powtarzały oraz te, które tworzyły spam i stanowiły zaplecze pozycjonerskie usunięto, a reszta stanowi podstawę raportu.