M-commerce: kto kupuje, a kto tylko ogląda?

fot. © tashka2000 - Fotolia.com

fot. © tashka2000 - Fotolia.com

fot. © tashka2000 - Fotolia.com

fot. © tashka2000 – Fotolia.com

Przynajmniej raz w życiu zrobiliśmy zakupy za pomocą urządzenia mobilnego. W Polsce potencjał w tym zakresie ciągle rośnie – już 1,4 mln Polaków spróbowało mobilnych zakupów na własnej skórze. Jak się okazuje, najpopularniejszą kategorią produktów sprzedawanych w kanale mobilnym są multimedia oraz ubrania.

Według IDC Polska, tylko w ubiegłym roku, Polacy kupili ponad 6,7 mln urządzeń mobilnych. Mało kto już wyobraża sobie bez nich życie i coraz częściej wykorzystujemy mobilne kanały do robienia zakupów w Internecie. W Europie Zachodniej i USA zakupowa rewolucja mobilna zagościła na dobre. Taki sposób kupowania cieszy się tam znaczną popularnością, tamtejsi użytkownicy mobilni już bez większych oporów kupują za pomocą smartfonów oraz tabletów. Według raportu zrealizowanego przez Sociomantic Labs na podstawie badania przeprowadzonego przez firmę badawczą Research Now, w USA już 66 % osób w wieku od 25 do 34 lat, korzystających ze smartfonów lub tabletów, używa kilku urządzeń do robienia zakupów. Z podobną częstotliwością (63 %) kupują za pomocą smartfonów i tabletów osoby w wieku 18 – 24 lata. Najmniej aktywni są natomiast użytkownicy powyżej 65 roku życia, jednak i oni dostrzegają zalety mobilnych technologii. Nic dziwnego, że rządzenia mobilne opanowały rynek elektroniki użytkowej oraz telekomunikacyjny na całym świecie.

Właściciele e-sklepów coraz mocniej dostrzegają konieczność tworzenia stron internetowych jak najbardziej przyjaznych dla urządzeń mobilnych. O ile kilka lat temu podstawą było tworzenie dedykowanych mobilnych wersji stron, a następnie aplikacji na Androida i iOS, od ponad roku standardem stało się wykorzystywanie stron w oparciu o responsive design. Strony tego typu automatycznie dostosowują swoją szerokość do wielkości ekranu, przez co nie ma znaczenia czy oglądamy je na smartfonie, tablecie czy normalnym monitorze – mówi Szymon Dobosz, CEO grupy International Coupons, właściciela portalu kodyrabatowe.pl.

Na tablecie czy smartfonie?

Jak się okazuje, w przypadku szybkiego wyszukiwania ofert najlepiej sprawdza się smartfon, zwłaszcza wśród młodszych użytkowników. Jednak wraz z wiekiem, widać tendencję do częstszego korzystania z tabletów. Gdy internauta chce znaleźć więcej szczegółowych informacji na temat interesującego go produktu, przewagę mają właśnie tablety. Bez względu na wiek, użytkownicy korzystają z nich częściej niż ze smartfonów.

Jak jednak wynika z danych portalu kodyrabatowe.pl, Polacy niemal trzykrotnie częściej kupują coś przy użyciu smartfonów (73%) niż przy użyciu tabletów (27%), jednak biorąc pod uwagę światowe trendy, proporcja ta może już wkrótce ulec zmianie. – W Wielkiej Brytanii już dzisiaj znacznie częściej dokonuje się zakupów przy użyciu tabletów niż smartfonów. Czynnikiem najmocniej blokującym rozwój m-commerce jest brak popularnego standardu mobilnego portfela. Zdecydowanie ułatwia on płatności, ponieważ nie wymaga od nas każdorazowego wpisywania danych do przelewu. Obecnie swoje rozwiązania promują banki, sieci komórkowe, a nawet detaliczni sprzedawcy, ale żadne z nich nie zaistniało jeszcze w powszechnej świadomości –  tłumaczy Szymon Dobosz.

Aktywni młodzi i przyglądający się starsi

Osoby w wieku 25 – 34 lata, czyli zaliczające się do osób młodych, są najaktywniejszą grupą wśród użytkowników smartfonów. To oni najczęściej szukają za ich pomocą produktów (93%) oraz przeglądają strony sklepów internetowych (82%). Są też grupą, która najczęściej dokonuje zakupu – 81 %.

– W przypadku tabletów widoczna jest większa dywersyfikacja grup wiekowych. Prawdopodobnie dlatego, że posiadają one zdecydowanie większe ekrany, co znacząco ułatwia robienie zakupów. Przykładowo najczęściej za ich pomocą szukają produktów osoby młodsze (18 – 24 lata) – 88 %, a strony e-sklepów przeglądają raczej klienci w średnim wieku – 86 %. – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. Najczęściej jednak zakupu dokonują klienci w wieku od 25 do 34 lat – 88 %. Co ciekawe, u osób starszych, czyli tych powyżej 65 roku życia, można zaobserwować największą różnicę procentową między oglądającymi, a kupującymi, która wynosi aż 25 punktów procentowych.

 Co kupujemy?

-Najczęściej kupujemy produkty z kategorii moda (19,98%) na co pewien wpływ może mieć przejrzysty sposób prezentacji produktów przez czołowe sklepy w tej branży. Kolejne pod względem popularności kategorie to RTV i AGD (5,98%), a na trzecim miejscu znajdują się usługi telekomunikacyjne (2,7%) – mówi Dobosz z kodyrabatowe.pl.

m-commerce kategorie

Fot. kodyrabatowe.pl

Z kolei według raportu firmy Sociomantic Labs, najpopularniejszą kategoria produktów kupowanych za pomocą urządzeń mobilnych są multimedia. Wybiera je 57% użytkowników tabletów i 46% właścicieli smartfonów. – Dzięki rozwiązaniom wprowadzonym przez twórców mobilnych systemów operacyjnych, multimedia są zdecydowanie najłatwiejsze do kupienia. Aplikacje, gry, e-booki czy książki można ściągnąć nawet w ciągu kilkunastu sekund, z pominięciem skomplikowanych procedur płatniczych – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. Kolejną kategorią, pod względem popularności, są ubrania. Wybiera ja 30 % użytkowników smartfonów i 40 % właścicieli tabletów.

Ikonografia podsumowująca badania  Sociomantic Labs:

Moc-malych-ekranow-Sociomantic-Labs

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.