„Kup teraz” znika ze sklepów internetowych

fot. © tashka2000 - Fotolia.com

fot. © tashka2000 - Fotolia.com

fot. © tashka2000 - Fotolia.com

fot. © tashka2000 – Fotolia.com

Według nowych regulacji unijnych przycisk „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty” zastąpi opcję nazywaną do tej pory np. „Kup teraz” lub „Kupuję”. Nowe przepisy wejdą w życie pod koniec roku, a to oznacza zmiany także w mobilnych serwisach zakupowych online.

Wydawałoby się, ze sformułowanie „Kup teraz” brzmi nad wyraz jasno i przejrzyście. Otóż zdaniem urzędników niekoniecznie! Nowe regulacje prawne mają na celu sprecyzowanie i dookreślenie różnych wątpliwości. Od nowego roku wejdą w życie przepisy, w których czytamy także zapis o obowiązku właściwego nazywania procesu zakupowego:

Jeżeli w celu złożenia zamówienia wymagane jest aktywowanie przycisku lub podobnej funkcji, przycisk lub podobna funkcja lub podobna funkcja muszą być oznaczone w łatwo czytelny sposób jedynie z użyciem słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równoważnego jednoznacznego sformułowania informującego, że złożenie zamówienia pociąga za sobą obowiązek zapłaty na rzecz przedsiębiorcy.

Jak poinformował Marcin Paczewski, radca prawny, szef Departamentu Prawa Konkurencji i Antymonopolowego, Kancelarii Prawnej „Chałas i Wspólnicy”, można używać też sformułowań równoważnych, czyli przykładowo: „Kupuję z obowiązkiem zapłaty”.

14 dni na zwrot towaru

Nowa ustawa ma dostosować polskie prawo do standardów unijnych. Poza kwestią precyzyjnego nazewnictwa zmianom ulega też ilość dni, w przeciągu których możemy zrezygnować z usługi zakupionej online lub zwrócić towar ze sklepu internetowego bez podania przyczyny. Do tej pory było to 10 dni, natomiast od nowego roku ma to być 14 dni. Z kolei okres, przysługujący z tytułu braku informacji o możliwości zwrotu produktu, zostaje wydłużony do roku.

Sprawdzony przycisk

Na co zwrócić uwagę w marketingu mobilnym w kwestii przycisków „Call to action”, czyli właśnie tych decydujących o zakupie? Zawsze należy lokować je w najbardziej oczekiwanym przez klienta miejscu strony, to znaczy zaraz obok produktu, ale w taki sposób, aby nie odwracał od niego uwagi. Klienci nie powinni być zmuszeni do szukania przycisku, a odpowiednia wielkość (umożliwiająca wciśnięcie opuszkiem palca) ułatwić korzystanie z niego. Istotny jest również kolor i atrakcyjny design, natomiast w przypadku treści – wraz z nowym rokiem – musimy ograniczyć się do precyzyjnej formuły mającej równorzędne znaczenie do „Zakup z obowiązkiem zapłaty”.

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

  • Robert Rachwał

    Czy aby nie zmienia się do roku możliwość zwrotu, jeśli w sklepie nie ma informacji o możliwości zwrotu? Ważna zmiana to konieczność dołączenia do każdego zamówienia wypełnionego formularza zwrotu (odstąpienie od umowy) oraz możliwość przy reklamacji zażądania zwrotu gotówki a nie wymiany na nowy.

    • Bartek Juszczak

      Ma Pan rację. Wkradł się błąd, faktycznie okres ten został wydłużony. Już poprawiliśmy, dziękuję za uwagę ;)

      • Robert Rachwał

        Zmiany wchodzą 25 grudnia.