Jak w 2012 roku przekształcił się rynek mobile?

fot. DGovpics/cc/flickr.com

fot. DGovpics/cc/flickr.com

fot. DGovpics/cc/flickr.com

fot. DGovpics/cc/flickr.com

Najważniejsze trendy na rynku mobile według serwisu GoMobi.pl to zmiany na rynku wydawniczym, dynamiczny rozwój reklamy mobilnej i m-commerce oraz upowszechnianie się standardów płatności mobilnych.

 

Jak podaje serwis GoMobi.pl, rok 2012 to premiera Windows 8 posiadającego ten sam interfejs na smartfonie, tablecie i desktopie. Microsoft zaprezentował również najnowszą wersję mobilnego systemu operacyjnego Windows Phone 8, a także swój pierwszy tablet o nazwie Surface. To on ma rzucić wyzwanie iPadom, tabletom z Androidem oraz zdobywającemu coraz większą popularność Kindle Fire, za którym stoi zaplecze powiązane z platformą Amazon.

W minionym roku już kilka rynków w tym w Stany Zjednoczone, przekroczyło próg 50 proc. penetracji smartfonów. Z badania Ericsson Mobility Report wynika, że Polska również jest na dobrej drodze ku takiemu nasyceniu. W trzecim kwartale 2012 47,5 proc. sprzedanych telefonów stanowiły u nas smartfony.

Nowy trend: płatność mobilna

W 2012 roku w naszym kraju, w następstwie globalnych trendów, wykształcił się model realizowania płatności mobilnych. Niemal w tym samym czasie płatność z wykorzystaniem NFC wprowadził T-Mobile i Orange. W ślad za nimi idą kolejne komercyjne podmioty jak SkyCash, realizujący możliwość zakupu biletu kolejowego. Firma badawcza ABI Research przewiduje, że tylko w 2013 roku na świecie sprzeda się niemal 300 milionów urządzeń wyposażonych w NFC, głównie smartfonów, ale także tabletów i konsol do gier. Cztery lata później ich sprzedaż ma sięgnąć niemal dwóch miliardów sztuk.

Miniony rok okazał się kolejnym przełomem na rynku wydawniczym. „Newsweek”, jedna z najbardziej uznanych i rozpoznawalnych międzynarodowych marek, po niemal 80 latach zaprzestała publikowania wersji drukowanej skupiając się wyłącznie na wydaniach cyfrowych, w tym rozwijaniu aplikacji na tablet. Jednocześnie zapowiedziano zamknięcie „The Daily” – dziennika dostępnego początkowo tylko na iPadzie, a później na iPhonie i na tabletach z Androidem. Około 100 tys. użytkowników okazało się zbyt małą grupą, aby wydawca News Corp. chciał dalej w niego inwestować. Upadek „The Daily” nie zniechęca jednak kolejnych wydawców do wydań iPadowych i tabletowych, a na świecie, w tym w Polsce, pojawiają się kolejne pisma publikowane wyłącznie na tablet.

Nowe formaty reklamy

Ważnym czynnikiem rozwojowym ruchu mobilnego jest reklama. W minionym roku obserwowaliśmy upowszechnianie się nowych formatów emitowanych poprzez aplikacje czy przez strony mobilne. Firmy coraz chętniej włączały mobile do swoich budżetów reklamowych, co miało przełożenie na pojawienie się kategorii mobile na najważniejszych konkursach reklamowych zarówno na świecie (Cannes Lions), jak i w Polsce (Mixx Awards).

fot. mat. prasowy

fot. mat. prasowy

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.