Eksperci prognozują, jaki będzie rynek technologii mobilnych w 2015 roku

fot. © littlestocker - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © littlestocker - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © littlestocker - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © littlestocker – bank zdjęć Fotolia.com

Ciągły wzrost udziału smartfonów w rynku, oczekiwanie na iWatcha, „technologie ubieralne” oraz dalszy rozwój rynku aplikacji – to tylko kilka najważniejszych prognoz i oczekiwań przedstawionych przez ekspertów rynku technologii mobilnych. Więcej o najbliższej przyszłości mobile w poniższym zestawieniu.

Grzegorz Miśta, dyrektor marketingu – ActiveMobi

Grzegorz_Mista_amTechnologie mobilne, które mają szansę zdobyć rynek w 2015 roku:
W mijającym roku pojawiło się sporo różnych modeli smartwatch’y. Pomimo wielu ciekawych funkcji czy prezentacji różnych komunikatów bez konieczności sięgania po telefon w kieszeni wciąż większość z nich wg mnie jest jedynie gadżetem “przystawką” do telefonu. Smartwatch + smartfon wydaje się na chwilę obecną nierozłączną parą, zobaczymy co przyniesie premiera iWatch. Wśród innych“technologii ubieralnych” tzw. wearables dużą szanse na zdobycie popularności będą miały wszelkiego rodzaju fitness trackery, które będą mierzyć każdy nasz krok, każda spaloną kalorię – to wszystko spięte z aplikacją będzie naszym personalnym trenerem 2015. Kolejny przykład to smart jewelry, czyli wszelkiego rodzaju dodatki typu pierścionki, bransoletki, wisiorki itp, które zostaną wyposażone w odrobinę technologii. Smart biżuteria pozwoli wysłać powiadomienie o niebezpieczeństwie do zdefiniowanych przez nas wcześniej kontaktów, powiadomi nas wibracją lub sygnałem świetlnym o otrzymaniu maila lub przypomnieniu o ważnym dla nas wydarzeniu.

Jednak na koniec dnia to właśnie smartfon pozostanie nieodłącznym towarzyszem każdego z nas, poprzez m.in aplikacje mobilne będzie centrum sterowania smart dodatkami czy smart domem. Smartfon poprowadzi nas do celu, podpowie gdzie najtaniej kupić dany produkt lub jak szybko skontaktować się z firmą której pomocy szukamy w danej chwili np. dentysty, hydraulika czy naprawy samochodu. Dlatego obok aplikacji strona mobilna będzie już nie tylko dodatkiem, a koniecznością dla firm.

Najbardziej wyczekiwane premiery mobilne 2015 roku:
Apple Watch w kategorii smartwatch.
Oculus Rift lub Samsung Gear VR w kategorii wirtualnej rzeczywistości.

Oczekiwania wobec rynku mobile, które powinny ziścić się w 2015 roku to…
Wzrost udziału phabletów. Wzrost zjawiska ROPO (z ang. “research online, purchase offline”) wśród konsumentów oraz umiejętne wykorzystanie tego w opracowywaniu strategii obecności firm online. Wzrost świadomości małych i średnich firm na klienta mobilnego. Ci przedsiębiorcy, którzy jako pierwsi dostrzegą dzisiejszego konsumenta oraz jego zachowania w oparciu m.in o kanał mobilny, zyskają znaczącą przewagę konkurencyjną.

Rafał Staszkiewicz, Partner & Country Manager – adQuota Poland

Rafal-Staszkiewicz_1Technologie mobilne, które mają szansę zdobyć rynek w 2015 roku:
W 2015 zwróciłbym uwagę na kilka technologii, które mają szanse zdominować rynek mobile. Kolejność jest przypadkowa:

  • Płatności mobilne – z pewnością na Zachodzie i w USA duża uwaga skupiona jest na rozwoju Apple Pay,
  • Technologie mikrolokalizacji (location-based services) – głównie w oparciu o technologię iBeacons/Bluetooth,
  • Wearable devices – za sprawą pojawienia się urządzeń osobistych takich jak iWatch,
  • Internet of Things – będziemy świadkami prawdziwego zalewu rynku urządzeniami do zastosowań osobistych, domowych, czy biznesowych,
  • W zakresie reklamy mobilnej – audience buying, czyli zakup kampanii w oparciu o precyzyjne targetowanie (np. wiek, płeć, lokalizacja).

Najbardziej wyczekiwane premiery mobilne 2015 roku:
Obserwując dyskusje w branży, postawiłbym na iWatcha. Nie chodzi w tym przypadku wyłącznie o kolejny smartwatch. Na rynku mamy obecnie min. kilkadziesiąt podobnych urządzeń. Żadne do tej pory nie zdobyło większej popularności. Wszyscy oczekują, że iWatch wskaże kierunek rozwoju całego segmentu zarówno od strony optymalnego zestawu użyteczności, jak i całego modelu biznesowego.

Oczekiwania wobec rynku mobile, które powinny ziścić się w 2015 roku to…
W 2015 roku z pewnością sprawdzą się prognozy dotyczącej dalszej smartfonizacji Polaków. Pod koniec roku powinniśmy oczekiwać nawet 60% penetracji smartfonów. Możemy się spodziewać dalszego dwucyfrowego wzrostu rynku reklamy mobilnej – jest to od kilku lat najbardziej perspektywiczny segment rynku reklamy w Polsce i na świecie. Na rynku reklamy mobilnej będzie coraz więcej kampanii rich-media i video oraz pojawią się rozwiązania audience buying, umożliwiające lepsze targetowanie kampanii.

Uważam też, że bardzo dynamicznie będzie rozwijał się m-commerce oraz sprzedaż detaliczna wspierana przez mobile (tzw. mobile-influenced sales), co widać m.in. po kolejnych wdrożeniach aplikacji mobilnych przez duże sieci detaliczne. Rozwój m-commerce jest bardzo mocno związany z upowszechnianiem się płatności mobilnych w USA .
Myślę, że w 2015 roku mamy też szansę na wzrost liczby komercyjnych wdrożeń rozwiązań mikrolokalizacji. Wszyscy z dużym zainteresowaniem śledzimy zwłaszcza rozwiązanie oparte na technologii iBeacons, ale przecież mikrolokalizacja to nie tylko beacony. Współczesne smartfony mogę odbierać sygnał GSM, WiFi, Bluetooth, NFC, czy ultradźwięki.

Jednym słowem to będzie bardzo dobry rok dla rynku mobilnego na świecie i w Polsce.

Łukasz Makowski, CEO – Looksoft

Lukasz-Makowsk_LooksoftTechnologie mobilne, które maj szans zdobyć rynek w 2015 roku:
Moim zdaniem technologią, która ma szanse się upowszechnić w 2015 roku, będą Beacony. Dużym wydarzeniem będzie także premiera Apple Watcha. I bardzo mocno podkreślam, że chodzi mi o ten konkretny produkt, a nie inne tego typu urządzenia. Liczę, iż iWatch wprowadzi nową jakość na tle innych, dostępnych na rynku urządzeń z tego segmentu.

Najbardziej wyczekiwane premiery mobilne 2015 roku:
Zdecydowanie iWatch. Wystarczy spojrzeć wstecz na to, z jaką niecierpliwością i entuzjazmem miłośnicy Apple’a czekali na każdy model iPhone’a. Wszystkie nowe urządzenia Apple’a są obiektem pożądania, myślę że w tym przypadku będzie tak samo.

Oczekiwania wobec rynku mobile, które powinny ziścić się w 2015 roku:
Wzrost penetracji smartfonów jako kontynuacja trendu z 2014 roku. Myślę, że wraz z nim rosnąć będzie poziom zrozumienia tak dużej ilości usług i rozwiązań, jakie daje nam dziś mobile.

Ciekawe rzeczy mogą dziać się na dynamicznie rozwijającym się rynku aplikacji mobilnych. Według raportu Komisji Europejskiej z lutego 2014 roku, rynek aplikacji mobilnych w Unii Europejskiej do 2018 r. będzie zatrudniać blisko 5 mln osób, a jego przychody sięgną 63 miliardów euro. Tylko w 2013 roku ściągnięto na całym świecie 102 miliardy aplikacji mobilnych według szacunków Gartnera. Te optymistyczne dane to dowód na to, że nowoczesne technologie dynamicznie wkroczyły w życie codziennie, stając się istotnym wsparciem w funkcjonowaniu specjalistycznych branż np. medycznej, edukacyjnej czy transportowej. Aplikacje będą więc coraz bardziej przemyślane i spersonalizowane pod konkretne potrzeby grup docelowych.

Przewiduję także iż w 2015 roku mobile będzie miał więcej miejsca w budżetach i strategiach marketerów i media plannerów z uwagi na efekty jakie przynosi.

Maciej Pietrzak, Project Manager – Mobile Rockets

Maciej-PietrzakTechnologie mobilne, które mają szansę zdobyć rynek w 2015 roku:
Znaczący wpływ na rozwój mobile będzie miał rozwój i zwiększony dostęp do szybkiego internetu mobilnego. Poprzez zwiększoną penetrację technologii LTE napędzony zostanie rozwój form video w reklamie mobilnej, co jest naturalną ewolucją trendu wzrostu konsumpcji treści video, który widzimy w „dużym” internecie.

Z naszego punktu widzenia najważniejsze jest jednak upowszechnienie się świadomości posiadania smartfona przez masowego odbiorcę, będąc bardziej dokładnym grupę 40+. Niemożność zakupu telefonu który nie jest smartfonem jest już faktem natomiast to fakt iż ich użytkownicy przestaną tego urządzenia używać tylko jako telefonu będzie motorem napędowym dla wzrostu usług w tym segmencie.

W 2015 roku branża i media będą na pewno rozmawiać o „wearables”, czyli o wszelkiego rodzaju inteligentnych opaskach, smart-zegarkach, etc. Stanie się tak za sprawą globalnych marek, takich jak Apple i ich długo oczekiwanego Apple Watch, po którego sięgną wierni fani marki z jabłuszkiem w logo, ale również swoje kilka groszy wtrącą w rosnący trend chińscy producenci. Również zauważać będziemy rozwój tzw. „Internet of Things”. Dzięki wykorzystaniu wspomnianych technologii („ubieralne” urządzenia, czujniki w naszym domu), smartfon będzie nas informować w jakiej kondycji jest nasze zdrowie, co dzieje się w naszym domu, czy odpowiednio wykonujemy ćwiczenia na siłowni, etc. „Rok 1984” wchodzi powoli w nasze życie, jednak tylko po to, aby je znacząco ułatwić.

Najbardziej wyczekiwane premiery mobilne 2015 roku:
W moim odczuciu na pewno Apple Watch. Urządzenie, które jeszcze nie pojawiło się w sprzedaży, a nakręciło cały „boom” na technologie „wearables”. Okaże się, czy przewidywania rynku, a także zachwyty i hejty mają odzwierciedlenie w zegarku giganta z Cupertino.

Oczekiwania wobec rynku mobile, które powinny ziścić się w 2015 roku to…
Oczekujemy wzrostu zainteresowania kanałem mobile jako istotnym w marketing-mixie. Na razie jest to bardzo często jedynie traktowany po macoszemu dodatek do dużego internetu.

Choć zdarzają się i realizujemy takie kampanie z sukcesem, kampanie oparte na geolokalizacji powiązanej z demografia.

Znaczący wzrost kampanii Rich Media, których w na polskim rynku mobile wciąż jest bardzo mało. Dzięki wykorzystaniu nawet prostych szablonów dostępnych w większości mobilnych adserverów, reklama bazująca na interakcji z użytkownikiem od razu wydaje się dla niego atrakcyjniejsza.

Jak wspomniałem wyżej, prognozujemy duży wzrost reklamy video w środowisku mobile. Formy do tej pory niemal nie zauważalnej. Jednak wraz z rozwojem technologii oraz wzrostem wydatków na video w klasycznym internecie, naturalnym krokiem na przód, jest przełożenie części wydatków na jej odpowiednika na ekranach smartfonów. Poprzez takie działania, reklamodawca wychodzi do swojego odbiorcy poza biurko i dociera w każdym miejscu i czasie.

Bardziej jako nadzieja niż prognoza – mniej reklam emitowanych masowo przez systemy RTB, jak DoubleClick Google’a, a więcej dedykowanych, przemyślanych, dopasowanych kontekstowo kampanii dedykowanych.

Kamil Świerad, Account Manager – REDMOBILEKamil Świerad

Technologie mobilne, które mają szansę zdobyć rynek w 2015 roku:

W odpowiedzi pewnie powinienem wyrecytować litanię branżowych buzzwordów, tzn. internet rzeczy, inteligentne zegarki, beacony, technologie ubieralne i inteligentny dom, ale jestem pewien, że w nadchodzącym roku żadna z tych rzeczy nie trafi „pod strzechy”. Jeżeli już to będą to narzędzia używane we wszelkiego rodzaju kampaniach promocyjnych.

Natomiast rynek w 2015 roku z pewnością będzie zdobywać RWD (Responsive Web Design), którego potencjału masa firm, marek itp. w dalszym ciągu nie wykorzystuje. Może pojawią się sensownie zaprojektowane aplikacje towarzyszące produktom lub usługom (ten rynek jest przecież ogromny). Podejrzewam, że czeka nas również renesans programów lojalnościowych, które dzięki możliwościom aktualnych smartfonów przekształcą się bardziej w proste gry mobilne z markową wirtualną walutą zamiast punktów. Tak czy inaczej na pewno będzie to bardzo ciekawy rok dla całej branży i kolejny sezon dynamicznych wzrostów.

Najbardziej wyczekiwane premiery mobilne 2015 roku:
Tak jak powyżej pewnie powinienem wymienić premiery kilku efektownych urządzeń, ale prawie na pewno na naszym rynku kluczowy okaże się wspólny standard wygodnych płatności mobilnych, rosnąca popularność narzędzi pozwalających niedużym kosztem instalować aplikacje webowe, jako natywne. Ważna będzie także reakcja polskich konsumentów na LTE.

Oczekiwania wobec rynku mobile, które powinny ziścić się w 2015 roku to…
Mam szczerą nadzieję zaobserwować zmianę stosunku firm i marek do możliwości kanału mobilnego. Urządzenia mobilne konsumentów to naturalny sprzymierzeniec każdego produktu i usługi. Póki co niewiele organizacji potrafi w pełni wykorzystać ten potencjał. Wierzę, że ta sytuacja będzie się zmieniać w nadchodzącym roku z korzyścią dla konsumentów, którzy otrzymają narzędzia ułatwiające życie, a przede wszystkim dla wyników sprzedaży. Te ostatnie wsparte nowymi kanałami sprzedaży, łatwiejszym procesem zakupowym lub lepszym dopasowaniem oferty do potrzeb konkretnej osoby są w końcu najważniejsze dla każdej firmy lub marki.

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.