Czy PC znikną z rynku? Udział mobilnych urządzeń błyskawicznie rośnie

fot. © Oleksiy Mark - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © Oleksiy Mark - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © Oleksiy Mark - bank zdjęć Fotolia.com

fot. © Oleksiy Mark – bank zdjęć Fotolia.com

Jak pokazują najnowsze badania, miejsce komputerów stacjonarnych w coraz szybszym tempie zastępują urządzenia mobilne. A jak rysuje się przyszłość?

Sprzedaż urządzeń mobilnych i PC-tów na początku tego roku porównały dwie duże agencje analityczne: IDC i Gartner. Według tej pierwszej, rynek komputerów stacjonarnych skurczył się o 6,7%, druga wskazuje na spadek o 5,2% w odniesieniu do tego samego okresu roku ubiegłego. Dotąd sprzedano 72 milionów komputerów,a według mniej optymistycznej wersji tylko 68 mln sztuk tych urządzeń.

Dlaczego tak się dzieje? Według analityków, rynek pecetów cierpi przez dynamiczny rozwój rynku tabletów i phabletów, które coraz częściej z powodzeniem zastępują urządzenia stacjonarne. Coraz częściej treści umieszczone w sieci konsumujemy za pomocą telefonów lub tabletów. I to nie tylko w tramwaju, pociągu lub galerii handlowej, ale także w biurze i w domu. Do tego urządzenia mobilne stają się pełnoprawnymi narzędziami przeznaczonymi do pracy, a nie tylko do surfowania po internecie. Ostatnim bastionem komputerów stacjonarnych są korporacje i duże firmy.

Kto stracił, a kto zyskał?

Jeżeli chodzi o producentów urządzeń przenośnych, wzrosty zanotowały prawie wszystkie firmy. Odwrotnie dzieje się na rynku pecetów. Niewielkie wzrosty zanotowały tylko HP i Lenovo, a Intel zanotował spadek zysków aż o 300 milionów dolarów. I to tylko w pierwszym kwartale tego roku!

A co z przyszłością?

Eksperci przewidują, że nadal będziemy obserwować regularne wzrosty na rynku urządzeń mobilnych, któremu niewątpliwie pomoże początek sprzedaży nowego systemu operacyjnego Microsoftu Windows 10. A co z pecetami? Wydaje się, że ten segment mogą uratować urządzenia hybrydowe, które w zależności od potrzeb mogą być komputerem stacjonarnym lub tabletem. Przyznajmy jednak, że coraz częściej kupujemy i interesujemy się mobilnymi nowinkami…

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.