Android w Polsce 2015 – wszechobecny czy odchodzący do lamusa?

fot. Raport Android w Polsce 2015

fot. Raport Android w Polsce 2015

Raport o użytkowaniu Androida w Polsce to pierwszy tego typu projekt badawczy w Polsce. Pod uwagę brano między innymi czas spędzany ze smartfonem i tabletem, czynności wykonywane na urządzeniach, posiadane aplikacje, ustawienia homescreen, płatności mobilne oraz ocenę szczegółowych aspektów urządzeń mobilnych. 

Raport o użytkowaniu Androida w Polsce to pierwszy tego typu projekt badawczy w Polsce. Piotr Biegun, CEO Whalla Labs oraz współtwórca i Prezes Zarządu SW Research, Przemysław Wesołowski, w maju 2015 roku zebrali 2548 ankiet wypełnionych przez użytowników Androida. Pod uwagę brano między innymi czas spędzany ze smartfonem i tabletem, czynności wykonywane na urządzeniach, posiadane aplikacje, ustawienia homescreen, płatności mobilne oraz ocenę szczegółowych aspektów urządzeń mobilnych.

Android wszechobecny

W 2014 roku na świecie działało 1 miliard 624 miliony urządzeń mobilnych z systemem Android, czyli 81,5% globalnego rynku smarfonów. W Polsce korzystamy obecnie z 12 milionów urządzeń z tym systemem, co stanowi większość, bo aż 65% udziału w rynku. Dane demograficzne wykazują, że w Polsce przeważają użytkownicy płci męskiej – 57,6% posiadaczy Androida to mężczyźni, kobiety stanowią 47,4%.

Urządzenia z systemem preferują w głównej mierze osoby z wykształceniem wyższym, magisterskim – 33,2% kobiet i 22,3% mężczyzn, a także licencjackim i inżynierskim – 18,6% kobiet i 14,6% mężczyzn. Najmniejsze grupę użytkowników stanowią osoby z wykształceniem niepełnym podstawowym oraz z doktoratem i innym.

fot. Raport Android w Polsce 2015

Biorąc po uwagę wiek, użytkownicy Androida to przede wszystkim osoby młode, do 24 lat oraz w przedziale 24-35. W grupie 24 i mniej przeważają mężczyźni – 36,6%, w grupie 25-34 – kobiety, 37,8%. Osoby po 45 roku życia to w obu grupach około 14%.

Badanie wykazało także znaczne zależności pomiędzy wyborem urządzeń z Androidem a dochodami. Kobiety osiągające dochody w przedziale 1201-2000zł – 21% oraz mężczyźni zarabiający od 2001-3500zł – 23,8%, najchętniej wybierają ten system. Niewielu użytkowników możemy znaleźć wśród osób o wysokich dochodach – 8001-10 000zł oraz 10 001zł i więcej.

fot. Raport Android w Polsce 2015

fot. Raport Android w Polsce 2015

Co więcej, dominującą grupą użytkowników stanowią pracownicy umysłowi, 29,4% kobiet, 20,6% mężczyzn oraz studenci i uczniowie – 25,3% kobiet oraz 26,8% mężczyzn.

Kobiety w związkach formalnych i nieformalnych (po ok. 36%) również chętnie wybierają ten system. Wśród płci przeciwnej, użytkownikami są głównie mężczyźni wolni (38,6%) oraz w związkach nieformalnych (29.8%).

Jak korzystamy?

Użytkowników podzielono na trzy segmenty: Heavy User, Medium User oraz Light User. Heavy User to osoby korzystające z aż 90% funkcji swoich telefonów. Ustalono, że telefonowanie, wysyłanie smsów, robienie zdjęć oraz budzik – to najczęściej używane aplikacje w ciągu dnia. Niewiele czasu, maksymalnie 30 minut, poświęcamy zaś na edycję dokumentów, sprawdzanie meili, oglądanie filmów czy kalkulator. Więcej czasu zajmuje na dokonywanie płatności mobilnych. Duża część dnia to konsumpcja treści, w tym serwisy informacyjne i społecznościowe, a także słuchanie muzyki.

fot. Raport Android w Polsce 2015

fot. Raport Android w Polsce 2015

W przypadku użytkowania tableta z systemem Android, najczęściej przeglądamy i edytujemy dokumenty oraz czytamy ebooki. W podobnej mierze przeglądamy na tych urządzeniach treści, rzadziej używamy budzika czy kalkulatora. Twórcy raportu wyciągają na podstawie ankiet hipotezę, że „tablety służą przede wszystkim do konsumpcji trudniejszych i/lub dłuższych treści (dokumenty, książki, flmy, gry)”. 

Zakupów za pomocą smartfona dokonuje 18% użytkowników, a tableta 12%. W segmencie e-commerce wciąż dominuje korzystanie z laptopa/PC.

Jak wygląda nasz home screen?

Jedną z najchętniej pobieranych aplikacji jest WhatsApp – 54.7%. Dużą popularnością cieszą się także Skype oraz GG – ok. 40%. Serwisy społecznościowe, które wybieramy to Instagram i Snapchat. Instagram dominuje wśród kobiet, posiada go 46.7% w wieku do 24 lat. Ikonę Snapchata na swoim home screenie, podobnie w obu grupach, deklaruje około 43%. Użytkowniczki Androida w większym stopniu deklarują także korzystanie z aplikacji jakdojade.pl oraz Automapa.

Prawie połowa badanych Pań posiada aplikację Allegro. Wśród Panów, niewiele ponad 1/4 deklaruje posiadanie tej ikony na swoim home screenie. Zaskoczeniem dla przeprowadzających badanie był fakt, że to nie osoby młode, a powyżej 45 roku deklarują posiadanie aplikacji gier. Do najpopularniejszych, 66,7%, należą Angry Birds Rio oraz Ninja Fruit Tree. Osoby starsze, szczególnie mężczyźni, deklarują także używanie Endomondo – 61,9% oraz Spotify – 70%.

fot. Raport Android w Polsce 2015

fot. Raport Android w Polsce 2015

Czy płacimy za aplikacje?

Użytkownicy wciąż w niewielkim stopniu deklarują zakup płatnych aplikacji. Z 90% użytkowników deklarujących zainstalowanie aplikacji w ciągu ostatniego roku, 36,3% potwierdza, że zapłacili za aplikację. W przypadku tabletów, 82,4% użytkowników dokonywało instalacji w ciągu ostatniego roku, a 27,2% zdecydowało się na płatnego programu. Większy odsetek, 39%, dokonywał zakupów dodatkowych opcji wewnątrz aplikacji.

fot. Raport Android w Polsce 2015

fot. Raport Android w Polsce 2015

Użytkownicy decydowali się na płacenie za komunikatory, menadżery plików, odtwarzacze muzyki, style/themes oraz gry. Większość wydała w ciągu roku około 9zł na zakup programów, tylko 1/4 deklaruje, że wydała 10-19zł.

W przypadku tabletów kupowano czytniki książek, mapy i nawigacje, menedżery plików, aplikacje pogodowe, przeglądarki dokumentów czy wiadomości i czasopisma. Co ciekawe, subskrybenci to tylko 18% płacących za aplikację, a to oni wydają na nie nawet 50zł w ciągu roku.

Czy zauważamy reklamy?

Reklamy na urządzeniach mobilnych mają wysoką zauważalność, szczególnie reklamy na stronach internetowych. Dostrzega je nawet 80% użytkowników. Najmniej widoczne są reklamy airpush, czyli te wyświetlane na pasku powiadomień, zauważa 30% użytkowników. Zarówno w przypadku smartfonów jak i tabletów, widoczność reklam jest na podobnym poziomie.

Z urządzeń jakich marek korzystamy?

Znaczna część badanych, 40%, korzystanie ze sprzętu marki Samsung. Prawie połowa mniej, 23,8%, posiada sprzęt marki LG oraz 21,3% -Sony. 7,2% to użytkownicy HTC oraz 7%, innych marek.

Kiedy używamy telefonu?

Według ankiet, najczęściej podczas spotkania ze znajomymi, w toalecie, w celu uzyskania rabatu w sklepie czy sprawdzenia ceny produktu. Z odpowiedzi respondentów wynika także, że chętniej korzystamy z telefonu podczas mszy w kościele czy w samolocie, mimo zakazu, aniżeli podczas seksu, ceremonii ślubnej czy wizyty w teatrze.

dndkd

fot. Raport Android w Polsce 2015

W erze mobilności telefon przestał być tylko urządzeniem do wykonywania połączeń i smsowania. Nasze smartfony umożliwiają zaspokojenie wielu potrzeb w jednym. Jak deklarują twórcy raportu, ma on na celu pomoc w podejmowaniu decyzji aktualnym i przyszłym twórcom aplikacji. Badania z pewnością okażą się bardzo pomocne dla osób, które zainteresowane są tworzeniem programów dla systemu Android. Obrazują one obecną sytuację użytkowników Androida w Polsce. Jak widać, jest ich bardzo wielu, w zależności od kryterium, w młodym wieku (do 24 i 24-25), o wykształceniu wyższym i magisterskim czy średnich zarobkach (1201-2000zł oraz 2001-3500zł). Dane te mogą być pomocne w wyborze targetu danego projektu, co przyniesie obustronne korzyści. Twórcy zyskają pomysł na aplikację, a odbiorcy odpowiedź na swoje potrzeby.

Bądź na bieżąco!
Zapisz się na nasz bezpłatny newsletter.

  • Marcin Wojciechowski

    Bardzo ciekawy raport. Sporo interesujących danych. Ja bym jeszcze rozwinął go o to jakich launcherów używają użytkownicy Androida.